Zestig kwijnende Franse dagbladen proberen jongeren met een gratis abonnement tot een betaalde verbintenis te verleiden. De Franse Actie om jongeren tussen de 18 en 42 jaar een gratis krantenabonnement te geven is succesvol. De landelijke kranten zijn al door hun quotum heen. Alleen een aantal regionale kranten hebben nog abonnementen beschikbaar.
De overheid en uitgevers stelden samen een plan op om tweehonderdduizend abonnementen ter beschikking te stelen. Net als elders in Europa lezen Franse jongeren geen betaalde kranten. Doel van het plan is na hun eindexamen middelbare school de kans te geven kennis te maken met kranten.
De actie loopt drie jaar. Elke abonnee ontvangt de krant een dag per week. Het is aan de uitgever te beslissen welke dag dat is. Of de actie werkelijk tot toekomstige krantenkopers leidt is nog de vraag/ Kwaliteitskrant Le Monde voerde eerder op eigen houtje een dergelijke abonneeactie onder jongeren en moest na een jaar concluderen dat niet meer dan 10 procent de krant bleef kopen.
woensdag 11 november 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten