dinsdag 31 maart 2009

Omroepland in stress om hoeveelheid leden

De zoektocht van de bestaande en de aspirant-omroepen naar nieuwe leden komt dezer dagen aan zijn einde. Morgen sluit de termijn waarop de organisaties leden kunnen werven en begint het proces van eventuele verlenging van bestaande licenties en mogelijke toekenning van nieuwe publieke zendmachtigingen.

Vanwege het schommelen van de ledenaantallen is niet meteen duidelijk welke omroepen wel en welke niet in aanmerking komen voor een erkenning, omdat de aanvragers morgen moeten aangeven of ze aan de verschillende ledeneisen hebben voldaan. Wakker Nederland heeft sinds gister 60.000 leden, PowNed 59.900, Omroep C 45.963, SME 41.000, RTV-Oranje 36.000 en De Vrije Omroep 12.500.

Nieuwkomers moeten minimaal 50.000 leden kunnen overleggen. Organisaties die aan dit criterium voldoen blijven in de race voor een zogenoemde aspirantstatus. Vervolgens gaan diverse organisaties zich buigen over of een vereniging wel echt een maatschappelijke stroming vertegenwoordigd en of er iets toegevoegd wordt aan het huidige omroepbestel.

Het is de taak aan minister Plasterk (Media) om voor 1 januari 2010 een knoop door te hakken en een oordeel te vellen over of de aanvraag wel of niet terecht is.

Veelal ook dalende oplagecijfers bij magazines

Uit de nieuwste oplagecijfers van Hoi, het Instituut voor Media Auditing, blijkt dat het magazine Happinez nog steeds stijgt. De oplage kende in het vierde kwartaal een groei van 153.756 (Q4/2007) naar 164.526 ( Q4/2008). Bij de mannenbladen daalt Esquire na een periode van groei: van 18.806 naar 17.133. Playboy heeft succes: van 45.017 naar 51.638. Bij de opiniebladen is Vrij Nederland de enige (lichte) stijger, terwijl Elsevier flink teruggaat in oplage: van 150.316 naar 138.627.

Onder de RTV-bladen is er een dalende tendens bij alle magazines, behalve bij Totaal TV: dat groeit van 44.061 naar 68.268. Veronica Magazine, het grootste RTV-blad van Nederland, daalt in oplage van 998.835 naar 944.038. Bij de gezinsbladen dalen alle roddeltitels, maar Privé gaat het hardst omlaag: 212.153 naar 199.667. Story daalt van 143.794 naar 132.016.

Bij de vrouwenbladen zijn de flinke stijgers onder meer Beau Monde, Cosmopolitan, Marie Claire en Grazia, dat van 41.676 naar 58.628 exemplaren ging. Vriendin daalt van 114.610 naar 107.759. Libelle en Margriet dalen ook nu weer in oplage. Dat geldt dit keer ook voor Linda, dat van 147.812 naar 141.953 exemplaren gaat.

Dalende oplages voor dagbladen

Hoi, het Instituut voor Media Auditing, heeft de nieuwste oplagecijfers bekend gemaakt. En zoals verwacht, hebben de dagbladen in het vierde kwartaal van 2008 allemaal te kampen gehad met dalende oplagecijfers. Alleen Het Financieeele Dagblad noteerde een groei van de totaal betaalde kernoplage. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2007 ging het FD van 58.557 naar 60.849. Alle overige dagbladen vertoonden een daling in oplage.

De grootste krant, De Telegraaf daalde in oplage van 637.241 naar 589.577, AD ging van 423.362 naar 404.117 en de Volkskrant van 238.212 naar 235.021. NRC Handelsblad zag zijn oplage dalen van 209.475 naar 197.307, terwijl Trouw terug moest van 94.309 naar 94.012.

Bij de gratis dagbladen blijft Metro de grootste met een totaal verspreide oplage van 539.313. Het was 538.633 in het vierde kwartaal van 2007. Spits ging van 451.723 naar 452.570 en Dagblad de Pers ging flink terug in oplage: van 491.248 naar 306.245 exemplaren.