dinsdag 2 september 2008

Adverteren op internet? Of toch maar niet?

Vorige week presenteerde Cebuco mooie cijfers over de Nederlandse dagbladensites. Het bezoek steeg in de eerste helft van 2008 met 38 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Maandelijks gaat 47 procent van de Nederlanders langs bij een of meer dagbladportals. Uit Brits onderzoek blijkt nu dat 61 procent van de bezoekers minder dan één minuut op de sites blijft.

Ook in de VS weten online kranten lezers niet vast te houden. Volgens de American Journalism Review verbleven bezoekers van het populaire nytimes.com gemiddeld slechts 34 minuten en 53 seconden per maand op de website – omgerekend 68 seconden per dag. Dit is natuurlijk een belangrijke reden zijn waarom adverteerders niet staan te trappelen om hun mediabestedingen aan dagbladsites uit te geven.

BNN kaapt Veronica Magazine

In het kader van een ledenwerfcampagne heeft publieke omroep BNN deze week Veronica Magazine 'gekaapt'. Volgende week verschijnt het blad waarvan de inhoud door BNN’ers is bepaald. Om de kaping kracht bij te zetten heeft BNN alle Veronica-logo’s in en om het Veronica-pand in Hilversum vervangen door BNN-logo’s. Aangezien BNN zelf geen papieren gids heeft, heeft de omroep besloten dan direct de grootste van Nederland te 'kapen'. De kaping maakt onderdeel uit van de grootschalige ledenwerfcampagne die BNN op dinsdag 2 september presenteert. De inhoud van het gekaapte Veronica Magazine wordt dan ook bekendgemaakt. Daarnaast bestaat BNN op 6 september 10 jaar en dat zal Nederland weten.