maandag 1 september 2008

De verschijning van Maria

Vandaag is Maria verschenen. De KRO presenteerde het nieuwe glossy Maria. Koen Becking, directievoorzitter van de KRO, over de nieuwe glossy: “Maria is bedoeld om ons aanbod te verbreden en versterken. We hebben radio, tv, internet en print. Print ondersteunt de hoofdtaak van een omroep en binnen print is dit een serieuze uitbreiding. Deze glossy is een unieke, moderne en innovatieve manier om ons als publieke omroep verder te profileren. Met Maria richten we ons op vrouwen van 30 tot 55 die genieten van het leven en op zoek zijn naar verdieping”.

De nieuwe glossy ligt vanaf morgen in de schappen en verschijnt 7 keer per jaar. Het 132 pagina’s dikke eerste nummer van Maria is te koop voor een introductieprijs van € 2,95.

Plus of min?

Het was een spannend voetbalweekend, zeker ook voor Studio Sport. René van Dammen van de afdeling mediaonderzoek en -advies van de Publieke Omroep schatte in dat de NOS met Studio Sport de miljoen voetballiefhebbers die bij Talpa en RTL afhaakten vanaf zondag weer terug zou gaan halen. Maar uit de kijkcijfers die vandaag bekend zijn geworden, blijkt dat twee miljoen mensen hebben afgestemd op Studio Sport. En dat is zelfs nog een miljoen minder dan op het moment dat het eredivisievoetbal vertrok bij de NOS.

Een woordvoerder van Stichting KijkOnderzoek geeft als voornaamste reden het mooie weer: “Dat aantal is in absolute zin iets lager dan voorheen, maar door het mooie weer zondag keken er ook minder mensen naar televisie. Om een juist oordeel te vellen moeten we vooral naar het marktaandeel kijken en dat was bijna 50 procent”. Daar is wel iets voor te zeggen. In ieder geval is een marktaandeel van 50 procent erg hoog. Dus nu gaan we afwachten hoe de cijfers in het volgende voetbalweekend zijn.