vrijdag 13 februari 2009

Sponsorprogramma doet het goed op tv

In het jaarverslag van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) staat dat in 2008 in totaal 974 miljoen euro is besteed aan televisiereclame. Dit is 3.2 procent meer dan de vorige jaren. Adverteerders voor verzekeringen, computerspellen, en frisdranken laten in 2008 de sterkste groei zien. Ook de televisiebedrijven ontkomen niet aan de recessie. Aan reclamespotjes werd uiteindelijk 855 miljoen besteed ; 0.5 procent meer dan de 851 miljoen in 2007.

Maar de grootste groei werd buiten de reclamespotjes om gerealiseerd, en wel in sponsoring van televisieprogramma's waarbij de adverteerder meebetaald aan programma's. Ging er in 2006 nog 85 miljoen in om en 93 miljoen in 2007, in 2008 groeide deze bestedingen naar maarliefst 119 miljoen.

FD Mediagroep in zwaar weer

De eigenaar van het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio gaat reorganiseren. Dit betekent dat ongeveer 50 van de 270 werknemers op zoek zullen moeten gaan naar een nieuwe baan.

Teruglopende advertentie-inkomsten zijn een groot probleem voor alle media, maar des temeer voor bladen en radiostations die zich richten op de financiƫle sector. Zoals bekend slaat de crisis in deze sector hevig toe.

De bezuinigingen moeten voor het einde van dit jaar zijn doorgevoerd. Het bedrijf is in gesprek met de ondernemersraad en de bonden over het opstellen van een sociaal plan voor de gedupeerde werknemers.