dinsdag 12 mei 2009
Nieuw gratis digitaal dagblad Krant7
Krant7 is de naam van een nieuw gratis digitaal dagblad. Het digitale dagblad wordt 7 dagen per week rond 7 uur ’s ochtends wordt ‘thuisbezorgd’ in de mailbox. Deze ochtendeditie bevat het laatste nieuws geselecteerd door het ANP. Op www.krant7.nl staat 24 uur per dag het nieuws van die dag. Basisrubrieken zijn Binnenland, Buitenland & Economie. Het aanmelden voor de gratis ochtendeditie kan via de site. Daarbij kan de gebruiker een krant op maat maken door te kiezen uit deze thema’s: Binnenland, Buitenland, Economie, Entertainment, Film, Financieel, Geestelijk leven, Gezondheid, Internet, Kunst & Cultuur, Media, Muziek, Opmerkelijk en Sport.
Verder dalende oplages in 2008
De krantensector heeft het qua oplages weer minder goed gedaan in 2008, zo blijkt uit de oplagecijfers van HOI, het Instituut voor Media Auditing. De oplage van de betaalde kranten daalde met 2,4 procent. Grootste stijger met bijna 5 procent was Het Financieele Dagblad. De oplage van NRC Handelsblad nam het sterkst af, met 4,8 procent .
Bij de gratis dagbladen blijft Metro de grootste met een totaal verspreide oplage van 532.509. Sp!ts ging van 421.858 naar 430.282. De Pers, die voortaan alleen verkrijgbaar is in de Randstad, zag zijn oplage het hardst dalen: met ruim 23 procent, van 479.342 naar 367.413.
Bij de gratis dagbladen blijft Metro de grootste met een totaal verspreide oplage van 532.509. Sp!ts ging van 421.858 naar 430.282. De Pers, die voortaan alleen verkrijgbaar is in de Randstad, zag zijn oplage het hardst dalen: met ruim 23 procent, van 479.342 naar 367.413.
Labels:
dagbladen,
het Financieele Dagblad,
HOI,
onderzoek,
oplage
Catherine.nl
Catherine Keyl heeft na haar TV-talkshows nu www.catherine.nl gepresenteerd. De site zal dagelijks nieuwe artikelen, actualiteiten en geactualiseerde weblogs bevatten. Catherine zelf speelt daarin een vooraanstaande rol. De website is ingedeeld in acht hoofdrubrieken: Spiritualiteit, Gezondheid, Relaties, Lifestyle, Geld, Eten, Wonen en Vrije tijd. Voor iedere rubriek zijn uit de vriendenkring van Catherine deskundigen aangetrokken, zoals: Jurriaan Galavazi (huisarts), Dr. Farid Kazem (plastisch chirurg), Marc van der Linden (journalist), Geert Schaaij (beleggingsdeskundige), Drs. Hans Schreuder (huidverzorging), Mari vd Ven (haar en cosmetica), Ton Verlind (tv-maker), Yneke Vocking (voedingsexpert), Margriet Vonk (spiritualiteit), Michiel de Zeeuw (acteur en interieurontwerper).
Vertrouwen als gevolg van zichtbaarheid in de media
Het vertrouwen van de consument in financiële instellingen wordt sterk beïnvloed door de mediadruk, bleek begin dit jaar uit een studie van Nielsen IAG. NRP Dagbladen wilde - in samenwerking met Intomart GFK - nagaan of dit ook gold voor de Nederlandse consument. Uit dit onderzoek blijkt nu dat er een samenhang is tussen de mediadruk, zichtbaarheid en het vertrouwen in een bank (Rabobank, ABN Amro, SNS Bank en Fortis).
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate deze banken zichtbaar zijn met hun reclames en vervolgens is gevraagd in hoeverre de respondent vertrouwen heeft in de desbetreffende bank. Uit dit onderzoek blijkt dat er een samenhang te zien is tussen de hoeveelheid media-uitingen en het vertrouwen in de betreffende bank.
Rabobank scoort het hoogst op het gebied van vertrouwen. 85 procent geeft aan regelmatig een reclame te zien van deze bank en 87 procent hiervan zegt vertrouwen te hebben in de bank. Bij ABN Amro geeft 70 procent van de Nederlandse consument aan vertrouwen te hebben en 65 procent heeft aangegeven regelmatig reclame-uitingen van de bank te hebben gezien. Bij SNS Bank heeft 64 procent van de respondenten vertrouwen en hebben 60 procent van de Nederlandse consumenten aangegeven regelmatig reclame te zien.
Fortis is een minder positieve uitzondering. Met een percentage van 57 procent van de ondervraagden die zeggen regelmatig advertenties te zien, geeft hiervan maar 40 procent aan vertrouwen te hebben in de bank.
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate deze banken zichtbaar zijn met hun reclames en vervolgens is gevraagd in hoeverre de respondent vertrouwen heeft in de desbetreffende bank. Uit dit onderzoek blijkt dat er een samenhang te zien is tussen de hoeveelheid media-uitingen en het vertrouwen in de betreffende bank.
Rabobank scoort het hoogst op het gebied van vertrouwen. 85 procent geeft aan regelmatig een reclame te zien van deze bank en 87 procent hiervan zegt vertrouwen te hebben in de bank. Bij ABN Amro geeft 70 procent van de Nederlandse consument aan vertrouwen te hebben en 65 procent heeft aangegeven regelmatig reclame-uitingen van de bank te hebben gezien. Bij SNS Bank heeft 64 procent van de respondenten vertrouwen en hebben 60 procent van de Nederlandse consumenten aangegeven regelmatig reclame te zien.
Fortis is een minder positieve uitzondering. Met een percentage van 57 procent van de ondervraagden die zeggen regelmatig advertenties te zien, geeft hiervan maar 40 procent aan vertrouwen te hebben in de bank.
Labels:
onderzoek,
vertrouwen
Nu.nl bestaat 10 jaar
Ter gelegenheid van het 10 jarige bestaan van Nu.nl brengt de nieuwssite eenmalig een krant uit. Vandaag worden er 300.000 exemplaren verspreid op grote NS-stations, bedrijventerreinen, scholen, in ziekenhuizen en winkelcentra.
Het ligt niet in de planning om vaker een papieren editie uit te geven. Nu is inmiddels wel gelanceerd in Duitsland en wil verder uitbreiden over de grens.
Het ligt niet in de planning om vaker een papieren editie uit te geven. Nu is inmiddels wel gelanceerd in Duitsland en wil verder uitbreiden over de grens.
Labels:
nu.nl
Samenwerking tussen gedrukte media en TV
Ondanks de klappen die ook de dagbladsector op dit moment krijgt zijn er ook positieve geluiden te horen. In Brabant. Zo kijkt BN/DeStem-hoofdredacteur Johan van Uffelen positief terug op de samenwerking met de regionale, commerciële tv-zender Brabant10, die ze vorig jaar samen startten. “We hebben onze website verrijkt met actuele nieuwsvideo’s van een kwaliteit die we zelf nooit zouden kunnen maken. Dat maakte de site beter voor de lezer.” De krant ende tv-zender willen hun samenwerking gaan intensiveren.
Abonneren op:
Posts (Atom)