maandag 4 augustus 2008

Nieuwssites minder onafhankelijk

In opdracht van PRWeek deden onderzoeksbureau Millward Brown en communicatiebureau Manning Selvage & Lee (onderdeel Publicis Group) onderzoek naar de marketingnormen- en waarden in digitale media. Ze ondervroegen 252 senior marketeers voor hun jaarlijkse Marketing Management Survey. Hieruit blijkt dat de nieuwssites steeds minder onafhankelijk zijn. 1 op de 5 Amerikaanse marketeers koopt namelijk weleens advertentieruimte in op een nieuwssite, in ruil voor een nieuwsartikel, zo blijkt.

Volgens de onderzoekers onderhandelt 19 procent van de marketeers op deze wijze over online advertentieruimte. 10 procent heeft hierover een mondelinge afspraak met redacteuren en/of journalisten. Vorig jaar lag het percentage dat nieuwscontent combineert met advertenties nog op 17 procent, en toen had 7 procent hierover een mondelinge afspraak met online redacties.

De sociale dominantie van vrouwen

Uit onderzoek van Rapleaf in de VS blijkt dat het de vrouwen zijn die domineren op de sociale netwerksites. Alleen op LinkedIn zijn mannen nog in de meerderheid. De man/vrouw verhouding op Facebook is in de leeftijdscategorie 18-24 opvallend: 1,68 miljoen vrouwen tegenover 0,97 miljoen mannen. Rapleaf onderzocht veertien netwerken, waaronder Bebo, LinkedIn, Friendster en Facebook. In totaal werden ongeveer 50 miljoen profielen onderzocht (waarvan negentig procent is aangemaakt door een Amerikaan).

Enkele verdere interessante resultaten:
• 35+ mannen zijn beter in het vinden van vrienden dan vrouwen (ze hebben er iig meer)
• Vrouwen tussen de 14 en 24 hebben meer vrienden dan mannen
• De meeste gebruikers hebben tussen de 2 en 25 vrienden op sociale netwerken
• In de leeftijdscategorie 55-64 op MySpace, zitten er 167.087 vrouwen en 167,101 mannen

Als je de cijfers van alle onderzochte sociale netwerken bij elkaar optelt kom je uit op 1,2 vrouw per man.