donderdag 12 februari 2009

Flinke groei dagbladsites

De sites van dagbladen hebben het aantal bezoekers in 2008 fors zien stijgen. Het bezoek aan de online kranten is vorig jaar met ruim 30 procent gestegen. Maandelijks brengen gemiddeld 6,4 miljoen Nederlanders ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook zijn de sites vaker bezocht en intensiever bekeken. Dit blijkt uit cijfers van STIR, die door Cebuco zijn verwerkt tot jaarcijfers over 2008.

Dagbladsites die hun bezoek sterk zagen stijgen, zijn eindhovensdagblad.nl, frieschdagblad.nl , nrc.nl, spitsnieuws.nl en depers.nl . Marktleider De Telegraaf zag het bereik van de site toenemen tot ruim 3 miljoen bezoekers. AD.nl telde een toename van ruim een half miljoen tot maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers.

De harde kern van de bezoekers is te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest met grote regelmaat de online krant. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding.

Met 6,4 miljoen maandelijkse bezoekers hebben de dagbladen ook via de portals een hoog bereik. Ter vergelijking: het bereik van de gedrukte kranten ligt de laatste jaren rond de 9,5 miljoen lezers per dag (70 procent).

Einde in zicht voor Life & Cooking

Per 31 mei stopt RTL 4 met het programma Life & Cooking. Na negen jaar uitzenden zeggen RTL Nederland en sponsor Unilever op zoek te willen gaan naar 'een voor beide bedrijven aantrekkelijker en relevanter media-initiatief'. In het verleden was Unilever al succesvol als sponsor van het goed bekeken Koffietijd.

Carlo en Irene haters hebben pech want het duo is al in gesprek met RTL over een nieuwe show op zondagmiddag. Misschien is, met een knipoog naar het verleden, "Pittige Cooking" wel een formule waar ze warm van worden.