woensdag 23 juli 2008

Meten wat je wilt weten

Uit onderzoek van TNS Nipo (in opdracht van het Bureau voor Free Publicity) blijkt dat maar liefst 89% van de Nederlanders van mening is dat overheidsinformatie in huis-aan-huisbladen thuishoort. Dat komt hen goed uit, want het doel van het onderzoek was: achterhalen in hoeverre Nederlanders het belangrijk vinden dat informatie van de overheid in de huis-aan-huisbladen te vinden is. Verder blijkt dat de belangstelling voor informatie over landbouw (42%) het laagste is en dat juist de informatie over verkeer (69%) en justitie (68%) het belangrijkst wordt gevonden.

Internet de voornaamste nieuwsbron

Het bureau Synovate onderzoekt jaarlijks het gebruik van Europese media en de attitude ten opzichte van reclame onder Europeanen met een inkomen van 52.500 euro en meer. Dit gebeurt in de pan-European Media and Marketing Surveys (EMS). Hieruit blijkt dat internet voor Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron is; bijna 35 procent geeft daar de voorkeur aan. 29 procent van de Nederlanders gebruikt kranten en tijdschriften om op de hoogte te blijven. Slechts 8,4 procent geeft de voorkeur aan de radio, terwijl dat in de rest van Europa voor 16,5 procent van de respondenten de belangrijkste nieuwsbron is. Opvallend is ook de populariteit van teletekst in Nederland: voor 9 procent is dat de belangrijkste nieuwsbron, tegenover 3 procent in de rest van Europa.