dinsdag 10 november 2009

Rupert Murdoch beschuldigt Google van diefstal

Mediatycoon Rupert Murdoch trekt ten strijde tegen gratis nieuwsverspreiding. Nadat hij eerder zijn plannen bekend maakte om bezoekers van zijn News Corp. websites zoals The Sun en The Times te laten betalen dreigt hij nu ook Google te weren van zijn websites.

Volgens Murdoch steelt Google zijn nieuwsberichten. Een logische stap is dus om Google ervan te weerhouden om de websites van News Corp. op te nemen in de zoekresultaten.

Dat de zoekmachines internetters zouden kunnen doorverwijzen naar de websites van News Corp. ziet Murdoch niet als een voordeel. Hij heeft liever enkele betalende bezoekers dan een horde niet-betalende. Zijn filosofie hierachter is dat hij niet denkt geld te kunnen verdienen aan advertenties, maar dat internetnieuwsdiensten het moeten hebben van abonnementsgeld.

Traditionele televisie vervangen door Tvtutti.nl

Het nadeel van televisie is dat de omroepen bepalen wanneer er iets op televisie komt. Onze tijdsbesteding moeten we hierop aanpassen wanneer we graag iets willen zien. Dit kan knap lastig zijn gezien we gewend raken aan het zelf indelen van onze tijd. We hebben geen zin meer om te wachten. Daarom werken we massaal thuis, hebben we direct toegang tot informatie, houden we een digitaal overleg.

Helaas kunnen we nog niet bepalen wanneer we zelf een programma willen zien. Nu heeft Jens Borghardt een flinke stap gemaakt richting de televisie on demand. Jens Borghardt heeft TVtutti.nl bedacht. Via tvtutti kijk je naar programma's op internet. Als je wilt zelfs via je televisie toestel. Mits deze is aangesloten op een pc. Het is de uitgebreide versie van Uitzendinggemist, maar dan heb je een eigen homepage en kan je jouw favoriete series tonen.

Jens was niet de eerste die tegen dit probleem opliep. Vergelijkbare oplossingen hiervoor zijn bijvoorbeeld: Tivo & Plex.

Gigantische boete TROS voor kinderprogramma

Het Commissariaat voor de Media legt de TROS bestuurlijke boetes op van in totaal 270.000 euro vanwege sponsoring van het kinderprogramma Bibaboerderij door de C1000.

De omroep gaat bezwaar aan tekenen en desnoods naar de rechter te stappen.
Het kinderprogramma Bibaboerderij is volgens het Commissariaat volledig betaald door de supermarktketen en vormde onderdeel van een marketingcampagne. Dit is verboden volgens de Mediawet.

Volgens de TROS was op het moment van aankoop en productie was er geen sprake van merchandiserovereenkomst tussen de producent en derden. Er kan volgens hen dan ook niet gesproken worden van een vooropgezette wetsovertreding.