dinsdag 17 februari 2009

Mediabedrijf kaapt intieme gegevens van 2.2 miljoen mensen

Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) wordt er door het mediabedrijf Advance verkeerd gebruik gemaakt van persoongegevens van 2.2 miljoen Nederlanders. De handel in privacygevoelige gegevens door bedrijven als Advance raakt steeds omstredener. De Consumentenbond is afgelopen vrijdag (de dertiende) begonnen met een campagne om digitale persoonsgegevens van burgers beter te beschermen door onder andere tien basisrechten op privacygebied te formuleren.

Advance is voor dertig procent in handen van Joop van den Ende en verzamelt de gegevens via websites die gekoppeld zijn aan tv-programma's van SBS en RTL. Zo worden er gegevens verzamelt over seksuele voorkeur, levensovertuiging en lidmaatschap van een vakbond en worden er antwoorden van online-testjes en onderzoekjes op internet samengevoegd, waardoor er van een persoon honderden kenmerken kunnen worden gecombineerd. Van ongeveer 300 duizend Nederlanders zijn dan ook meer dan honderd persoonskenmerken bekend.

Advance zegt slechts een 'interactieve relatie' met de 2.2 miljoen Nederlanders te hebben. 'Het bedrijf houdt zich strikt aan de wet en vreest het onderzoek van het CBP niet.' aldus een woordvoerder van Advance.

De Tegraaf komt op tv

Hart van Nederland krijgt concurrentie van Wakker Nederland, het nieuwe programma van de Telegraaf. Volgens Sjuul Paradijs, oprichter van de omroep en hoofdredacteur bij de Telegraaf, moet Wakker Nederland evenwicht bieden tussen nieuws en actualiteiten binnen de publieke omroep.

Het programma is bestemd voor doorsnee Nederlanders, veelal gezinnen en hardwerkende burgers. Volgens Paradijs mist deze groep momenteel aansluiting met het programma aanbod van de publieke omroep.

Voor april moet een ledenaantal van 50.000 mensen zijn bereikt anders zal minister Ronald Plasterk de aanvraag van erkenning niet in ontvangst nemen.