De VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) is teleurgesteld over de samenstelling van de Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers, die advies gaat uitbrengen over innovatiemogelijkheden binnen de (dagblad)pers.
De VEA vindt het vreemd dat voor de commissie alleen personen zijn uitgenodigd met een redactionele achtergrond. Het bevreemdt de VEA dat, ondanks het feit dat de pers voor circa 50 procent afhankelijk is van advertentie-inkomsten, er geen enkele persoon met specifieke deskundigheid op dat gebied een zetel in de commissie bekleedt.
donderdag 5 februari 2009
Dertien uur beeld per minuut
Interessant feitje over YouTube. Directeur EU-zaken Simon Hampton van Google gaf dinsdag een presentatie in het Europees Parlement. Hierin gaf hij aan dat de verzameling tv-beelden op YouTube met een duizelingwekkende snelheid groeit. Internetters zetten elke minuut welgeteld dertien uur beeldmateriaal op de website met videomateriaal.
Journalisten verwerpen schuld aan crisis
Britse financieel-economische journalisten hebben woensdag beschuldigingen verworpen van een parlementaire commissie dat zij medeschuldig zouden zijn aan de crisis in de Britse bankensector.
Voor een parlementaire commissie moesten vijf vooraanstaande economiejournalisten zich verantwoorden voor hun rol in de financiƫle crisis. Volgens de parlementariƫrs hadden zij veel onrust kunnen voorkomen door bepaalde nieuwsontwikkelingen achter te houden.
Voor een parlementaire commissie moesten vijf vooraanstaande economiejournalisten zich verantwoorden voor hun rol in de financiƫle crisis. Volgens de parlementariƫrs hadden zij veel onrust kunnen voorkomen door bepaalde nieuwsontwikkelingen achter te houden.
Labels:
crisis,
journalistiek,
media
Regionaal nieuws keert terug
Het lijkt erop dat de lokale kwaliteitsjournalistiek zal terugkeren, ondanks de economische crisis. Zowel Den Haag, Utrecht als Rotterdam kunnen niet wachten tot de markt weer aantrekt en er nieuwe titels gelanceerd kunnen worden.
De niche in de markt bevindt zich in het aanbieden van kwalitatief hoogwaardig regionaal nieuws. Lezers van de Volkskrant of NRC willen dezelfde kwaliteit over hun stad lezen. De lokale huis-aan-huisbladen schieten hierin te kort.
Bedrijven, instellingen en lezers stellen zich positief op, maar wereldwijd gaat het niet goed met het regionale nieuws en de journalistieke waarde van dagbladen.
De niche in de markt bevindt zich in het aanbieden van kwalitatief hoogwaardig regionaal nieuws. Lezers van de Volkskrant of NRC willen dezelfde kwaliteit over hun stad lezen. De lokale huis-aan-huisbladen schieten hierin te kort.
Bedrijven, instellingen en lezers stellen zich positief op, maar wereldwijd gaat het niet goed met het regionale nieuws en de journalistieke waarde van dagbladen.
Labels:
dagbladen,
journalistiek,
krant,
nieuws,
regionaal
Abonneren op:
Posts (Atom)