De regionale omroep RTV Noord-Holland en de Amsterdamse stadszender AT5 hebben bekend gemaakt per 2011 als één bedrijf verder te zullen gaan. Beide zenders behouden hun eigen identiteit, maar kunnen profiteren van gedeelde productiefaciliteiten en innovatie. Er volgen nu gespreken met aandeelhouders en financiers, waaronder de gemeente Amsterdam. In het te vormen mediabedrijf wordt de zeggenschap 50/50 gesplitst.
De hoop is dat door efficiencybesparingen geld vrijkomt voor programmaversterking. Een definitief besluit over samengang valt overigens pas in juni 2010, wanneer het businessplan voor de nieuwe organisatie wordt gepresenteerd.
donderdag 1 oktober 2009
Plasterk: "Meer samenwerking pers en publieke omroep"
Minister Plasterk gaat een breed reclame-onderzoek uitvoeren naar 'eventuele verdringingseffecten tussen de verschillende gedrukte en audiovisuele media'. Wat een dergelijk onderzoek precies inhoudt, is nog niet duidelijk. Met deze en enkele andere maatregelen neemt de minister de meeste aanbevelingen over van de Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers, onder leiding van Elco Brinkman.
In zijn beleidsreactie op het eindrapport van de commissie Brinkman onderschrijft minister Plasterk het belang van een goede samenwerking tussen de pers en de publieke omroep, met name op internet. Daarnaast wil hij komen tot één distributienetwerk, hetgeen voor kranten kan leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing. Hij trekt ook 8 miljoen euro uit voor innovatie van de perssector en 4 miljoen euro voor de aanstelling van jonge journalisten bij dag- én opiniebladen.
In zijn beleidsreactie op het eindrapport van de commissie Brinkman onderschrijft minister Plasterk het belang van een goede samenwerking tussen de pers en de publieke omroep, met name op internet. Daarnaast wil hij komen tot één distributienetwerk, hetgeen voor kranten kan leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing. Hij trekt ook 8 miljoen euro uit voor innovatie van de perssector en 4 miljoen euro voor de aanstelling van jonge journalisten bij dag- én opiniebladen.
Grote belangstelling voor crisisnieuws
De kredietcrisis maakt hongerig naar nieuws. Voor velen bljkt de recessie een belangrijke reden om het nieuws op radio, televisie, krant en website te volgen. Ruim veertig procent van de 425 respondenten geeft aan dat de crisis hen aanzet het nieuws op de voet te volgen. Zij willen op de hoogte blijven van de ontwikkelingen omtrent de kredietcrisis en heeft een enorme nieuwshonger.
Bijna twintig procent van de polldeelnemers verdiept zich zo nu en dan in wat er speelt. Een kwart is heel stellig en trekt zich weinig aan van de crisisberichtgeving: deze groep volgt het nieuws niet meer of minder dan vóór de recessie.
Tenslotte is zestien procent van de stemmers door de negatieve berichtgeving afgehaakt en volgt het nieuws niet meer.
Bijna twintig procent van de polldeelnemers verdiept zich zo nu en dan in wat er speelt. Een kwart is heel stellig en trekt zich weinig aan van de crisisberichtgeving: deze groep volgt het nieuws niet meer of minder dan vóór de recessie.
Tenslotte is zestien procent van de stemmers door de negatieve berichtgeving afgehaakt en volgt het nieuws niet meer.
Labels:
crisis,
journalistiek,
media,
nieuws,
onderzoek
Abonneren op:
Posts (Atom)