De wereldwijde mediabestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2009 7,2 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een rapport van marktonderzoeksbureau Nielsen dat dinsdag is verschenen.
In Europa daalde de mediabestedingen met 8,7 procent, Noord-Amerika zag een daling van 12,4 procent en in de regio Azië Pacific was de afname 2,3 procent. Vooral Europese landen kregen het zwaar, waarbij Spanje (-28,2%), Ierland (-21,2%), Italie (-19,1%) en het Verenigd Koninkrijk (-19,1%) het hardst werden getroffen.
Alle grote traditionele mediumtypen (dagbladen, televisie, tijdschriften en radio) kenden een daling in het eerste kwartaal, maar tijdschriften zagen de hoogste daling met 17,4 procent. De tijdschriften werden gevolgd door de dagbladen met een daling van 9,1 procent, televisie met 4,7 procent en radio met een min van 2,5 procent.
donderdag 16 juli 2009
Rapport stagiair over twitteren maakt indruk
Matthew Robson, een 15-jarige scholier die stage loopt bij zakenbank Morgan Stanley, zag zijn onderzoek over mediagebruik door jongeren opeens wereldwijd gepubliceerd. De tiener kreeg als opdracht om het mediagebruik van zijn leeftijdgenoten in kaart te brengen en zijn studie bleek "een van de duidelijkste en tot nadenken aanzettende verzameling inzichten", aldus Edward Hill-Wood, de manager van een team media-analisten bij Morgan Stanley.
Matthew Robson schreef onder meer dat zijn leeftijdgenoten géén gebruik maken van Twitter. Het bijhouden van de Twitterpagina via de telefoon kost teveel beltegoed en dat gebruiken jongeren liever om vrienden direct een sms'je te sturen. Advertenties, ook die online, vinden ze irritant en meestal irrelevant. Ze communiceren onderling meer via games dan via de telefoon. Tijd en geld spenderen ze vooral aan de bioscoop, concerten en video-spelletjes. Robson was vernietigend over kranten: hij kende geen enkele tiener die regelmatig een krant las omdat ze, in de woorden van Robson, niet lastiggevallen willen worden door pagina's en pagina's aan tekst, als ze ook samenvattingen online en op televisie kunnen vinden.
Het rapport van Robson haalde afgelopen maandag de voorpagina van de Financial Times.
Matthew Robson schreef onder meer dat zijn leeftijdgenoten géén gebruik maken van Twitter. Het bijhouden van de Twitterpagina via de telefoon kost teveel beltegoed en dat gebruiken jongeren liever om vrienden direct een sms'je te sturen. Advertenties, ook die online, vinden ze irritant en meestal irrelevant. Ze communiceren onderling meer via games dan via de telefoon. Tijd en geld spenderen ze vooral aan de bioscoop, concerten en video-spelletjes. Robson was vernietigend over kranten: hij kende geen enkele tiener die regelmatig een krant las omdat ze, in de woorden van Robson, niet lastiggevallen willen worden door pagina's en pagina's aan tekst, als ze ook samenvattingen online en op televisie kunnen vinden.
Het rapport van Robson haalde afgelopen maandag de voorpagina van de Financial Times.
Labels:
Advertenties,
internet,
media,
onderzoek,
Twitter
Abonneren op:
Posts (Atom)