woensdag 12 november 2008

Kredietcrisis? Kranten moeten zichzelf maar redden

De Nederlandse politiek is niet van plan om tijdens een achteruithollende economie de mediawereld financieel te ondersteunen. Minister van Media Ronald Plasterk maakte dit dinsdagavond bekend in Amsterdam tijdens de viering van het 20-jarig bestaan voor het Commissariaat voor de Media.

Plasterk kondigde ook aan het Commissariaat en het Stimuleringsfonds voor de Pers te vragen een onderzoek te doen naar de situatie van de regionale dagbladpers. Het is niet onwaarschijnlijk dat de media in zwaar weer terecht zullen komen wanneer adverteerders hun handen op de knip houden.

Op deze gelegenheid werd overigens ook de Mediamonitor aangeboden aan minister Plasterk. Dit onderzoek brengt de publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld. Hieruit blijkt dat jongeren de helft van hun tijd besteden aan de gratis nieuwstitels.

Jongeren willen gratis en snel nieuws

Uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat jongeren de helft van hun tijd besteden aan het bekijken, beluisteren of lezen van nieuws in verschillende media opgaat aan de gratis nieuwstitels. De betaalde titels zijn met 13% minder in trek.

Voor alle publiekgroepen is televisie, en dan vooral NOS Journaal, het belangrijkste nieuwsmedium. Oudere publieksgroepen hebben meer belangstelling voor actualiteitenrubrieken en verdiepende programma's, zoals Netwerk, NOVA en EĆ©nVandaag.

Jongeren geven de voorkeur aan kort en snel nieuws dat ze vinden via Teletekst, Nu.nl en via radiozenders als Q-music, 3FM en Radio 538. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt, stelt het Commissariaat.