donderdag 28 mei 2009

Op Twitter is het lastig om nieuws of ideeën te verspreiden

Het gebruik van Twitter heeft niet veel invloed op de verspreiding van ideeën en nieuws, in tegenstelling tot wat veel mensen, politici en adverteerders denken. Want gebruikers van Twitter communiceren minder met elkaar dan gedacht. Het verspreiden van ideeën of producten onder gebruikers is pas echt mogelijk als mensen actief berichten (ofwel tweets) naar elkaar sturen. Veel mensen hebben echter zoveel contacten en krijgen zoveel input dat ze de tijd niet hebben op iedereen te reageren. Er vinden dus alleen interacties tussen ‘echte’ vrienden plaats, en dat is maar een klein groepje vergeleken met het totale netwerk van contacten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Hewlett-Packard Laboratories uit California. In deze studie naar Twitter is een dataset gebruikt van ruim driehonderdduizend gebruikers. Gemiddeld plaatsten deze gebruikers 255 tweets, volgden zij 80 andere gebruikers en werden zij zelf door 85 gebruikers gevolgd (een gebruiker hoeft niet per se degene te volgen die hem/haar volgt).