Zakenblad FEM houdt per 1 januari 2010 op te bestaan. Uitgever Reed Business wil de stekker uit het blad en de website FEM.nl trekken. Dit is te lezen op hun eigen site.
Aanleiding voor het besluit zijn de fors gedaalde advertentie-inkomsten als gevolg van de kredietcrisis, waardoor de exploitatie volgens de uitgever binnen Reed Business niet langer rendabel is. In het tweede kwartaal dook FEM voor het eerst sinds jaren in de rode cijfers.
De redactie is vanmiddag door de directie van Reed Business ingelicht over het besluit, dat ter goedkeuring is voorgelegd aan de ondernemingsraad. Door de opheffing van FEM, zowel blad als website, zullen 23 banen worden geschrapt, waaronder 5 functies bij marketing en sales. Ook enkele tientallen freelancers verliezen hun inkomsten.
dinsdag 22 september 2009
Betalen voor nieuws op internet of niet?
In een column op Webwereld levert Erwin Blom een interessant vervolg op de discussie rondom de discussie of nieuws op internet gratis moet zijn of dat ervoor betaald moet worden. Volgens Rupert Murdoch, de Australisch-Amerikaanse media-magnaat, is gratis niet meer van deze tijd. Google-topman Schmidt gaf daarop aan het niet met Murdoch eens te zijn (zie eerder bericht op deze blog). Schmidt denkt dat alleen gespecialiseerde media geld kunnen vragen voor hun diensten.
Volgens Erwin Blom heeft een nieuwsorganisatie met een paar honderd man op internet voor het Nederlands taalgebied geen bestaansrecht. De traditionele krantentitels willen verslag doen van te veel verschillende onderwerpen, terwijl internet het medium van de niches is. Sites die zich richten op een specifieke doelgroep kunnen makkelijker winstgevend worden. Ook zijn de redacties van kranten te groot voor internet en produceren ze te weinig verhalen. Daarnaast is het op internet nodig om de conversatie aan te gaan met bezoekers en juist daar hebben journalisten van traditionele media nog steeds moeite mee, volgens Blom.
Volgens Erwin Blom heeft een nieuwsorganisatie met een paar honderd man op internet voor het Nederlands taalgebied geen bestaansrecht. De traditionele krantentitels willen verslag doen van te veel verschillende onderwerpen, terwijl internet het medium van de niches is. Sites die zich richten op een specifieke doelgroep kunnen makkelijker winstgevend worden. Ook zijn de redacties van kranten te groot voor internet en produceren ze te weinig verhalen. Daarnaast is het op internet nodig om de conversatie aan te gaan met bezoekers en juist daar hebben journalisten van traditionele media nog steeds moeite mee, volgens Blom.
Verbod op PR-activiteiten
Per 1 oktober gaat het spamverbod in, dit verbod geldt voor het ongevraagd sturen van elektronische berichten naar een persoon. Een spamverbod naar burgers geldt al sinds 2004. Maar zoals de gloednieuwe wet is opgesteld, betekent het dat het mailen van een persbericht naar een journalist al als SPAM wordt betiteld.
Het verbod geldt voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciƫle, ideƫle of charitatieve doeleinden. De journalist heeft vaak niet om het bericht gevraagd, dus valt dit per 1 oktober onder SPAM.
Wanneer een kwaadwillende journalist na 1 oktober naar de OPTA (de toezichthouder van de overheid) stapt, loopt de afzender het risico op een boete van maximaal € 450.000,-. De vraag die nu rijst, is hoe PR-bureaus nu de journalisten nog kunnen bereiken?
Lees voor maatregelen en suggesties het bericht op marketingfacts.nl.
Wanneer een kwaadwillende journalist na 1 oktober naar de OPTA (de toezichthouder van de overheid) stapt, loopt de afzender het risico op een boete van maximaal € 450.000,-. De vraag die nu rijst, is hoe PR-bureaus nu de journalisten nog kunnen bereiken?
Lees voor maatregelen en suggesties het bericht op marketingfacts.nl.
Labels:
journalistiek,
mediarelaties,
PR,
spam
Abonneren op:
Posts (Atom)