vrijdag 30 oktober 2009

Steeds meer mensen volgen nieuws via Twitter

Een toenemend aantal mensen gebruikt Twitter om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Grote nieuwssites als nu.nl, telegraaf.nl en rtlnieuws.nl hebben inmiddels vele duizenden volgers op Twitter. Naast algemene nieuwssites zijn ook marketing- en technologie sites populair onder gebruikers van Twitter. Gemiddeld groeit het aantal volgers van nieuwssites met zestien procent per maand. Dat blijkt uit een onderzoek van Twitterfeeds.nl.

Uit een top 10 met meest gevolgde twitter accounts van sites die nieuws publiceren blijkt dat Dutchcowboys de meest gevolgde website is. Op plaats twee staat nu.nl gevolgd door teletekst op plaats drie. Opvallend is het succes van RTL Boulevard, dat inmiddels ruim 4100 volgers op Twitter heeft.

De volledige top tien:
1. Dutchcowboys – 14430 volgers
2. NU.nl - 8217
3. Teletekst - 7790
4. iPhoneclub - 6098
5. Frankwatching - 5106
6. Adformatie - 4652
7. NRC Next - 4491
8. RTL Boulevard - 4111
9. Bright - 4109
10. RTL Nieuws - 3001

In de Verenigde Staten wordt Twitter al langer gezien als belangrijke nieuwsbron. Het officiële twitter account van CNN heeft 2,8 miljoen volgers en staat daarmee in de top vijf met meest populaire Twitter accounts ter wereld. Meer mensen volgen CNN via twitter dan via RSS.

Twitterfeeds vroeg verder naar de wijze waarop mensen nieuws volgen. Het grootste deel van de mensen (70%) geeft aan nieuws gewoon via websites te volgen. Op plaats twee volgt twitter (16%) en pas op plaats drie RSS (7%). Een klein deel van de ondervraagden stelt het nieuws via startpagina's als iGoogle (5%) of via Email (2%) te volgen.

Journalist mag zwijgen over zijn bronnen

De bronbescherming voor journalisten wordt waarschijnlijk definitief wettelijk geregeld. De ministerraad buigt zich over het voorstel van minister Hirsch Ballin. Ingewijden verwachten een krachtige discussie, maar gaan er vanuit dat het kabinet uiteindelijk akkoord zal gaan.

Vorig jaar is het wetsvoorstel al openbaar gemaakt zodat rechters, het openbaar ministerie, advocaten en de politie hierop konden reageren. Persvrijheid en bescherming van de bron gaan hand in hand, vind de minister, maar de bescherming is geen absoluut recht.

Er kan een zwaarder wegend belang zijn, meldde de minister al in het oorspronkelijke voorstel. Een voorbeeld hiervan is het verkomen van strafbare feiten of het beeindigen van een ernstig misdrijf.

Gaat de crisis ten koste van mvo?

De economische crisis heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen naar de achtergrond gedrukt. Uit onderzoek van HR-adviesbureau Towers Perrin onder 72 (middel)grote ondernemingen in Nederland blijkt dat het thema nauwelijks nog genoemd wordt op de strategische prioriteitenlijst van ondernemingen.

Gevraagd naar de strategische uitdagingen voor de toekomst noemen HR-managers de volgende zaken:
- de bestendiging van de door personeelsreducties nieuw vormgegeven organisaties (91%);
- het centraal stellen van de klant (79%);
- de continuïteit van de organisatie (77%).

Wintersport Magazine opvolger van Ski Magazine

Met Sinterklaas en Kerst in aantocht, blijven de berichten over nieuwe magazines maar binnenstromen. SINT, Fieperdepiep, Man Bijt Hond, Janine Jansen, Willie Wortel en nu Wintersport Magazine. Wintersport Magazine is verkrijgbaar bij onder meer de Bijenkorf, Albert Heijn, Bruna en de Ako.

Wintersport Magazine is de opvolger van Ski Magazine en wordt gemaakt in opdracht van de Nederlandse Ski Vereniging. Het tijdschrift verschijnt 5 keer per jaar in de wintersportmaanden van oktober tot en met februari. Het is een uitgave van Readershouse Brand Media en komt uit in een oplage van 75.000 per maand. Prijs van het blad in de losse verkoop is 4,95 euro.