woensdag 15 oktober 2008

Nieuw magazine Glamsterdam

In januari 2009 komt er een tweemaandelijks glossy magazine voor Amsterdam en haar inwoners, genaamd: Glamsterdam. De inhoud wordt mede bepaald door Amsterdammers zelf; daarnaast gaat de redactie ‘actief op zoek naar inhoud’. Thema's zijn o.a. kunst, cultuur, muziek en mode.

Het blad komt niet in de schappen te liggen maar ‘direct op plaatsen waar de doelgroep komt’. De oplage van het gratis magazine is 40.000 exemplaren. Ongeveer 2 weken na verschijning wordt Glamsterdam in zijn geheel gepubliceerd op www.glamsterdam.eu.

Bedreigingen 'user' generated content

Consumer generated media. Burgerjournalistiek. PR 2.0. Of: 'user' generated content. Het is bekend: steeds meer mensen geven hun mening op vergelijkingssites, weblogs en fora. En daarnaast raadplegen ook steeds meer mensen deze sites en blogs omdat ze willen weten wat andere consumenten van een product of een dienst vinden. Al met al is dit een bedreiging voor bedrijven. Of misschien zien sommige bedrijven het tegenwoordig juist wel een kans.

Steeds vaker mengen deze bedrijven zich namelijk in discussies over eigen producten en diensten. Bedrijven doen zich voor als consument en maken zo stiekem reclame voor de producten of diensten van hun bedrijf. Vaak is dit zo overduidelijk, dat deze 'consumenten' vaak wel ontmaskerd worden. Dus: bezint eer ge begint.

In de uitzending van TROS Radar van afgelopen maandag (13 oktober) werd aandacht aan dit fenomeen besteed. Deze uitzending is online te bekijken.

Vanavond, 21u.30, Ned. 2: Opium

Op deze blog was al eerder te lezen dat Opium de stap naar TV maakt. Het kunst- en cultuurmagazine, al eerder te beluisteren op de radio, is vanaf vandaag ook op televisie te zien. Opium wordt gepresenteerd door Cornald Maas, vanuit het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.

Waarom kopen mensen kranten?

Leon de Wolff Mediamanagement gaat aan de slag met deze wezenlijke vraag; het onderzoek wordt gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Pers. Onderzocht wordt of "de pluriformiteit van het krantenaanbod nog aansluit bij de maatschappelijke pluriformiteit". Meer concreet wordt gekeken naar de factoren die het kopen van Nederlandse kranten beïnvloeden.