Vervolg op: Buma vraagt € 130 voor een embedded video op je blog
Het CDA heeft kamervragen gesteld over de nieuwe licenties voor het gebruik van muziek op internet, opgesteld door Buma/Stemra. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) vindt de nieuwe maatregelen te ver gaan. Hij vreest dat ouders voor nare verassingen komen te staan. Veel kinderen met een Hyves pagina hebben een muziekfragment in een filmpje online staan.
Buma/Stemra reageert hierop door te stellen dat de rekening naar de community gaat waar het kind de blog heeft staan. Hierover is de organisatie in gesprek met verschillende community netwerken.
Freelancers, commerciƫle websites of organisatie van een festival die een filmpje online zetten met daaronder een muziekje zijn betalingsplichtig. Dit kan consequenties hebben voor kleine popconcerten. Dit omdat de kosten niet in verhouding staan met de werkelijkheid, zegt Atze de Vries, redacteur van de website 3voor12 van de VPRO
Volgens een woordvoerder van Buma/Stemra brengen ook andere landen geld in rekening voor het plaatsen van YouTube-filmpjes en andere fragmenten op het internet.
dinsdag 6 oktober 2009
Jongeren hangen minder voor de buis
Marktonderzoeksbureau Qrius heeft onderzoek gedaan naar de mediabesteding onder jongeren, waaruit blijkt dat televisie uit de gratie raakt. Hoewel de oude vertrouwde beeldbuis nog steeds het grootste deel van mediabesteding onder 0 tot 29-jarige voor haar rekening neemt, is er wel sprake van een omslag.
In de leeftijdscategorien 15-19 jaar en 20-24 jaar wordt de meeste tijd besteed aan internet. Deze groep kruipt vaker achter de computer om gemiste uitzendingen alsnog te bekijken dan dat ze om een vaste tijd voor de televisie zitten. Jongeren van 15-19 jaar besteden slechts 72% van hun kijktijd voor de 'traditionele' televisie. Verder kijkt deze groep veel gedownloade films en series.
Het wordt voor adverteerders moeilijker om de 'versnipperde' mediagebruikers te bereiken. Binnen het zogenaamde 'multiframing' is er, ook al is het in afnemende mate, nog wel ruimte voor het lezen van tijdschriften en kranten. Buiten de doelgroep jongeren doet 'traditionele' televisie het nog wel goed, zo valt op te maken uit eerdere berichtgeving.
In de leeftijdscategorien 15-19 jaar en 20-24 jaar wordt de meeste tijd besteed aan internet. Deze groep kruipt vaker achter de computer om gemiste uitzendingen alsnog te bekijken dan dat ze om een vaste tijd voor de televisie zitten. Jongeren van 15-19 jaar besteden slechts 72% van hun kijktijd voor de 'traditionele' televisie. Verder kijkt deze groep veel gedownloade films en series.
Het wordt voor adverteerders moeilijker om de 'versnipperde' mediagebruikers te bereiken. Binnen het zogenaamde 'multiframing' is er, ook al is het in afnemende mate, nog wel ruimte voor het lezen van tijdschriften en kranten. Buiten de doelgroep jongeren doet 'traditionele' televisie het nog wel goed, zo valt op te maken uit eerdere berichtgeving.
Labels:
jongeren,
mediabesteding
Abonneren op:
Posts (Atom)