dinsdag 6 oktober 2009

Jongeren hangen minder voor de buis

Marktonderzoeksbureau Qrius heeft onderzoek gedaan naar de mediabesteding onder jongeren, waaruit blijkt dat televisie uit de gratie raakt. Hoewel de oude vertrouwde beeldbuis nog steeds het grootste deel van mediabesteding onder 0 tot 29-jarige voor haar rekening neemt, is er wel sprake van een omslag.

In de leeftijdscategorien 15-19 jaar en 20-24 jaar wordt de meeste tijd besteed aan internet. Deze groep kruipt vaker achter de computer om gemiste uitzendingen alsnog te bekijken dan dat ze om een vaste tijd voor de televisie zitten. Jongeren van 15-19 jaar besteden slechts 72% van hun kijktijd voor de 'traditionele' televisie. Verder kijkt deze groep veel gedownloade films en series.

Het wordt voor adverteerders moeilijker om de 'versnipperde' mediagebruikers te bereiken. Binnen het zogenaamde 'multiframing' is er, ook al is het in afnemende mate, nog wel ruimte voor het lezen van tijdschriften en kranten. Buiten de doelgroep jongeren doet 'traditionele' televisie het nog wel goed, zo valt op te maken uit eerdere berichtgeving.

Geen opmerkingen: