woensdag 13 augustus 2008

Social media belangrijk bij recruitment

Terwijl wij druk bezig zijn met de zoektocht naar de beste kandidaat voor de functie van junior media intelligence, is er een interessant onderzoek over het gebruik van social media bij recruitment. Uit het onderzoek Webwerving van onderzoeksbureau Heliview Research blijkt dat van de Nederlandse bedrijven die het afgelopen jaar vacatures hadden, 6 procent gebruik heeft gemaakt van één of meerdere online netwerken voor de werving en selectie van personeel. Ruim 10 percent van de bedrijven gaat naar verwachting de komende 6 maanden gebruikmaken van één of meerdere online netwerken bij de zoektocht naar personeel. Hyves en LinkedIn worden hierbij het meest ingezet.

Van de online netwerken, is Youtube onder de werkgevers het meest bekend (84%), gevolgd door Hyves (81%) en MSN (80%). Circa 10 percent van de bedrijven, die bekend zijn met de site, maakt bij het wervingsproces gebruik van Hyves. De professionele site LinkedIn wordt door 20 percent van de bedrijven ingezet. LinkedIn geniet echter een lagere bekendheid (22%) en wordt daarmee in absolute zin minder vaak ingezet bij het wervingsproces dan Hyves. Op de derde plaats staat de site Wieowie.nl. Deze site wordt vooral ingezet voor de screening van personeel.