donderdag 14 mei 2009

Ongelukkige advertenties

Met PR kun je vaak niet exact bepalen of je persbericht geplaatst wordt. En als het dan geplaatst wordt, dan is het nog de vraag waar het geplaatst wordt en hoe. Met adverteren kun je dat iets specifieker bepalen. Alhoewel, op deze site zijn een aantal voorbeelden te vinden van ietwat onfortuinlijke plaatsingen van advertenties.

Blogs negatiever dan 'normale' media?

Algemeen leeft het idee dat de blogosfeer een negatief wereldje is waar bloggers vooral lopen te zeuren. Maar is dat ook echt zo? Om dit te onderzoeken, heeft CARMA meer dan 3.700 door consumenten gegenereerde media (CGM) posts geanalyseerd. Deze analyse toonde dat de blogosfeer zich in minder dan 28 procent van de gevallen negatief uitliet. Sterker nog: de blogs waren in meer dan 41 procent van de gevallen zelfs positief.

8,5 procent van de CGM berichten was ‘intens negatief’ terwijl dit in 'normale' berichten voor slechts 4,3 procent geldt. Dat maakt dat je in de blogosfeer bijna dubbel zo veel kans maakt om een uiterst negatief bericht te lezen over een bedrijf. ‘Intens positief’ commentaar kwam in 8,3 procent van de posts voor, ongeveer even frequent als de zeer uitgesproken negatieve berichten dus. In de 'normale' berichten was 12,7 procent van de verslaggeving heel positief.

De blogosfeer biedt dus inderdaad een iets negatievere kijk op de zaken maar het verschil met de massamedia is niet zo uitgesproken als verwacht.