donderdag 21 augustus 2008

Ook bezoek dagbladsites stijgt

Vorige week berichtte ik al het bereik van de websites van tijdschriften in juni 2008 bijna verdubbeld is ten opzichte van juni 2007. Nu blijkt uit onderzoek van Cebuco dat ook de sites van de dagbladen in het eerste halfjaar van 2008 een forse stijging van het aantal bezoekers hebben gerealiseerd. Het bezoek aan de online kranten is ten opzichte van vorig jaar met 38 procent gestegen. Maandelijks brengt 47 procent van de Nederlanders ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook hebben zij de sites vaker bezocht en lazen zij gemiddeld meer pagina’s.

De harde kern van de bezoekers is te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest regelmatig de online krant. Daarnaast is er een sterk verband tussen het publiek en de opleiding en welstand van de bezoeker. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding.

Uit het Mediabelevingsonderzoek van 2007 bleek al dat het lezen van de papieren krant meestal een dagelijks ritueel vormt, terwijl de websites zorgen voor een snelle nieuwsupdate tussendoor. Lezers vinden de sites een prima aanvulling op de leesbaarheid en ontspanning van de krant. In hun functie zijn de kanalen dus complementair en zorgen zij tevens voor een sterkere beleving van het dagblad.

Out of office