dinsdag 3 maart 2009

Volkskrant akkoord met overname door Persgroep

De Volkskrant stemt onder voorwaarden in met de overname van uitgever PCM door de Belgische Persgroep. Dat hebben de Volkskrant en Stichting de Volkskrant afgelopen maandag laten weten. De overname wordt naar verwachting binnen korte tijd afgerond; de andere aandeelhouders waren namelijk al akkoord gegaan.

Volgens de Volkskrant moet er bij de overname een protocol komen waarin in elk geval is vastgelegd dat de krant kwaliteitsjournalistiek kan blijven bedrijven, gezien de reputatie van Van Thillo als harde saneerder. Bovendien moet na de overname alsnog onderzocht worden of de Volkskrant buiten PCM kan worden verzelfstandigd. Ook het NRC Handelsblad wil dit.

Naast de Persgroep hebben ook de HAL en Weekbladpers een bod gedaan op PCM. De keuze is echter op de Belgische Persgroep gekomen omdat PCM een schuld van 120 miljoen euro heeft bij de banken als erfenis van het Britse opkoopfonds Apax, en de Belgische Persgroep hen daarbij kan helpen. De Persgroep betaald 100 miljoen euro aan PCM en alvast 60 aan de banken. Bij de overname keert het AD, nu nog deels van Wegener, volledig terug bij PCM.

Mediabestedingen in Nederland dalen 3,5 % in KW4 2008

Het onderzoeksbureau The Nielsen Company publiceert binnenkort het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2008, waarin staat dat de Nederlandse brutomediabestedingen in 2008 met 1,7 % gestegen zijn naar ruim 6,2 mrd euro.

Na de groei van het tweede en derde kwartaal, zijn de brutomediabestedingen in het vierde kwartaal, als gevolg van de kredietcrisis, met 3,5% gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. Dit terwijl het vierde kwartaal doorgaans een plus laat zien met oog op Sinterklaas en Kerstmis vanwege de toevloed van adverteerders.

De mediumtypen internet (9,8%), radio (7,1%), folders (4,3%) en out of home (3,7%)noteerden de grootste groei in 2008. Deze kwamen zelfs boven het marktgemiddelde van 1,7% uit.

Over heel 2008 heeft horeca, toerisme & recreatie de grootste groei genoteerd met 14,9%. Degene die het meest gedaald zijn in vergelijking met een jaar eerder zijn consumentenelektronica(-20,0%), was- en reinigingsmiddelen (-19,2%), de financiele dienstverlening (-12,6%) en voedings- en genotmiddelen (-11,6%).

Alleen publiekstijdschriften noteerde verder nog een groei van 0,8%; alle andere mediumtypen noteerden een daling in januari 2009. Nieuwsbladen daalden het meest en kwamen uit op -36,1%. Ook bioscoop, vaktijdschriften, dagbladen, folders en radio daalden met een percentage van tussen de -12 en -2.