dinsdag 3 maart 2009

Mediabestedingen in Nederland dalen 3,5 % in KW4 2008

Het onderzoeksbureau The Nielsen Company publiceert binnenkort het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2008, waarin staat dat de Nederlandse brutomediabestedingen in 2008 met 1,7 % gestegen zijn naar ruim 6,2 mrd euro.

Na de groei van het tweede en derde kwartaal, zijn de brutomediabestedingen in het vierde kwartaal, als gevolg van de kredietcrisis, met 3,5% gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. Dit terwijl het vierde kwartaal doorgaans een plus laat zien met oog op Sinterklaas en Kerstmis vanwege de toevloed van adverteerders.

De mediumtypen internet (9,8%), radio (7,1%), folders (4,3%) en out of home (3,7%)noteerden de grootste groei in 2008. Deze kwamen zelfs boven het marktgemiddelde van 1,7% uit.

Over heel 2008 heeft horeca, toerisme & recreatie de grootste groei genoteerd met 14,9%. Degene die het meest gedaald zijn in vergelijking met een jaar eerder zijn consumentenelektronica(-20,0%), was- en reinigingsmiddelen (-19,2%), de financiele dienstverlening (-12,6%) en voedings- en genotmiddelen (-11,6%).

Alleen publiekstijdschriften noteerde verder nog een groei van 0,8%; alle andere mediumtypen noteerden een daling in januari 2009. Nieuwsbladen daalden het meest en kwamen uit op -36,1%. Ook bioscoop, vaktijdschriften, dagbladen, folders en radio daalden met een percentage van tussen de -12 en -2.

Geen opmerkingen: