maandag 18 mei 2009

DWDD tijdens zomer vervangen door On Air

De Wereld Draait Door gaat over enkele weken alweer met zomerstop. Op dit populaire tijdstip komt de NCRV nu met de luchtige talkshow On Air, gepresenteerd door Harm Edens. In On Air behandelt Harm de actualiteit van de dag en praat hij, te midden van de vertrekkende vakantiegangers, met bekende en actuele gasten op het gebied van cultuur, sport en politiek. Ook schuiven reizigers aan tafel die, vlak na hun terugkomst of voor hun vertrek, vertellen over hun bijzondere activiteiten in het buitenland. On Air is van 27 juli tot en met 28 augustus te zien.

Mediagebruik verschuift naar internet

De mediabudgetten verschuiven meer en meer naar internet. Tegelijkertijd maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend dat het mediagebruik via internet ten koste gaat van de traditionele verschijningsvormen van media zoals papieren kranten. Iets meer dan de helft van de internetters gebruikte in 2008 internet om naar de radio te luisteren en/of om tv te kijken en iets minder dan de helft las of downloadde kranten.

Steeds meer Nederlanders benutten dus het media-aanbod op internet. Het aandeel Nederlandse internetgebruikers dat kranten of nieuwsbladen op internet leest of downloadt, steeg tussen 2005 en 2008 met ruim een derde. De toename bij online tv en -radio is zelfs nog groter: het gebruik hiervan is vanaf 2005 meer dan verdubbeld. In 2008 is het aantal gebruikers van online tv en -radio voor het eerst groter dan voor de digitale edities van kranten en nieuwsbladen.

De opkomst van de digitale mediaproducten gaat ten koste van fysieke media, zoals kranten. De totale binnenlandse oplage van dagbladen daalde volgens de CBS-cijfers tussen 2002 en 2008 met ongeveer 16 procent, van 4,3 miljoen tot 3,6 miljoen.

Mediabudget verschuift verder naar internet

Mediabedrijven moeten blijven investeren in digitalisering en internet. Menno van Leeuwen, sector banker media en technologie bij de bank: "Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.´ Dat is een van de conclusies uit het rapport "Visie op Media en Technologie" van ABN Amro. Uit het rapport komt bovendien naar voren dat communicatiebudgetten zwaar onder druk staan, uitgeverijen een forse verschuiving van advertentiegelden kunnen verwachten en de tv-sector zich meer zal gaan richten op kernactiviteiten.