dinsdag 21 oktober 2008

De invloed van spindoctors

Opvallend artikel in NRC Handelsblad van vanmiddag. Hierin is te lezen dat ministers TV-optredens tegenwoordig liever uit de weg zouden gaan, aangezien een debat op televisie voor een minister te riskant zou zijn. TV-optredens kunnen immers zomaar leiden tot kamervragen, mediahypes of imagoverlies. In het artikel komen de eindredacteuren van Pauw & Witteman, De Wereld Draait Door, Nova, Buitenhof en Knevel & van den Brink aan het woord.

Een minister wordt tegenwoordig geacht om af en toe op TV te verschijnen, maar bewindslieden kiezen hun optredens zorgvuldig. Kijkcijfers lijken hierbij een doorslaggevend argument te zijn. NRC concludeert tevens dat er nog een ander element: andere gasten die een onvoorspelbare factor vormen. Goed voorbeeld is minister Ella Vogelaar die in Pauw & Witteman werd geflankeerd door Heleen van Royen en Jort Kelder. Dit was in de periode dat media-optredens van Vogelaar nogal eens kritisch werden belicht (o.a. op GeenStijl). Kelder maakte in de uitzending de opmerking: “Volgens mij moet u eens een charismacursusje volgen”. Ook kunnen veel mensen zich nog herinneren dat Jan-Peter Balkenende samen met Ali B. in de uitzending zat.

Om het afbreukrisico zo veel mogelijk te beperken, zou een drietal ministers zelfs nooit in Pauw & Witteman verschijnen: Ernst Hirsch Ballin, Piet Hein Donner en Ab Klink. Wie wel altijd bereid is te komen, is Bert Koenders van Ontwikkelingssamenwerking. Dit heeft alles te maken met het onderwerp waar zijn ministerie over gaat en het relatief kleine budget van dit ministerie; Koenders moet echt zelf zijn zaak onder de aandacht brengen.

Misschien dat het straks anders ligt als er verkiezingen zijn, want in verkiezingstijd willen politici over het algemeen maar al te graag op tv.

Nieuwe indeling voor tijdschriftlezers

Media Week heeft een nieuwe indeling voor groepen van tijdschriftlezers bedacht. Ze onderscheiden de volgende zeven leeftijds- en lifestylegroepen:
- Pre-teens (tot 12 jaar) zijn zich bewust van merken en celebrities, hebben vaak al een mobieltje en internetten geroutineerd. In tijdschriften verwachten ze artikelen over Britney Spears, Disney-figuurtjes en dieren.
- De groep Youth (9-18 jaar) houdt van Idols-achtige tv-programma en informatie daarover, downloadt muziek en is dol op celebrities.
- Lads (15-25 jaar) drinken bier, houden van voetbal en meiden en willen voortdurend vermaakt worden. Ze lezen graag over sport, auto`s en computergames.
- Upmarked women (25-44 jaar) zijn getrouwd met een zakenman, hebben kinderen en een parttime baan. Ze lezen graag over glamour, mode, vakantie, gezondheid en liever over topmodellen dan over celebrities.
- De Family guy (25-44 jaar) is getrouwd en bijvoorbeeld werkzaam als marketing executive. Online gokt hij en in bladen zoekt hij naar sportnieuws en info over auto`s, maar ook naar beauty-tips.
- Mass-market mums (25-44 jaar) houden van real life verhalen over vrouwen als zijzelf. Ze zijn geïnteresseerd in diëten, gossip en celebrities.
- New navigators (45+) zijn uit de kinderen en breed geïnteresseerd in boeken, films, golf of zeilen en uit eten gaan.