De weblog van dagblad NRC.Next is verkozen tot beste weblog 2009. De site is tevens uitgeroepen tot beste nieuws- en opinieweblog. Dat is gisterenavond bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de Dutch Bloggies 2009 in poppodium Paard van Troje in Den Haag.
Tijdens de negende verkiezing van beste weblogs van Nederlandse bodem werden er prijzen uitgedeeld in 16 categoriƫn. De vakjury verkoos als beste politieke weblog (Weblog Washington), best geschreven weblog (Lief Dagboek) en beste lifestyle weblog (Nalden.net).
Columnist Nico Dijkshoorn won de prijs voor de beste microblogger dankzij de inhoud van zijn Twitteraccount. De populariteit van de iPhone vind zijn weerslag op het web, de iPhoneclub bleek onder het publiek de meest populaire weblog.
woensdag 2 december 2009
Halve waarheden
Er zijn volop hypes in de media, dus hier is ook een aardig woordje over gesproken tijdens het debat 'Halve Waarheden' in Amsterdam afgelopen maandag. Media jagen elkaar na. Alles wordt gedaan voor de kijkcijfers, alles voor de commercie.' Daarom gaan media mee in hypes.
Hypes zijn van alle tijden, alleen is de oomloopsnelheid tegenwoordig toegenomen. Het internet zit de traditionele media op de hielen en heeft voor meer snelheid en intensiteit gezorgd. Het zorgt voor een constant dilemma, zei Gelauff van de NOS. 'We worden opgejaagd. Ons wordt verweten dat we te langzaam zijn, maar zorgvuldigheid en snelheid staan vaak op gespannen voet. Maar zorg je goed voor jezelf als nieuwsorganisatie als iedereen ergens anders gaat kijken omdat daar het nieuws sneller wordt gebracht?'
Tegenwoordig overheerst het korte termijn denken en het marktdenken aldus Bram Peper. De media zijn te koop. Durfkapitalisten uit Engeland zogen PCM leeg, NRC Handelsblad is te koop voor 70 miljoen. 'Daardoor is een moordende concurrentie ontstaan. Door scoringsdrift nemen de onzorgvuldigheden toe.
Reportage Paul Onkenhout, Volkskrant
Hypes zijn van alle tijden, alleen is de oomloopsnelheid tegenwoordig toegenomen. Het internet zit de traditionele media op de hielen en heeft voor meer snelheid en intensiteit gezorgd. Het zorgt voor een constant dilemma, zei Gelauff van de NOS. 'We worden opgejaagd. Ons wordt verweten dat we te langzaam zijn, maar zorgvuldigheid en snelheid staan vaak op gespannen voet. Maar zorg je goed voor jezelf als nieuwsorganisatie als iedereen ergens anders gaat kijken omdat daar het nieuws sneller wordt gebracht?'
Tegenwoordig overheerst het korte termijn denken en het marktdenken aldus Bram Peper. De media zijn te koop. Durfkapitalisten uit Engeland zogen PCM leeg, NRC Handelsblad is te koop voor 70 miljoen. 'Daardoor is een moordende concurrentie ontstaan. Door scoringsdrift nemen de onzorgvuldigheden toe.
Reportage Paul Onkenhout, Volkskrant
Labels:
hypes,
reportage,
Volkskrant
Abonneren op:
Posts (Atom)