Een voordeel van de nieuwe dienst van Nieuwsbank.nl is dat de tijdrovende klus van het verwerken van persberichten wordt gelimiteerd. Er kan doelgerichter worden gezocht naar nieuws.
maandag 5 oktober 2009
Nieuwsbank: webportal voor persberichten
De website Nieuwsbank.nl heeft een persberichtenportal gelanceerd. De distributeur van persberichten speelt hiermee in op het spamverbod dat 1 oktober is ingevoerd. Via de website kunnen journalisten en andere geïnteresseerden de persberichten die op onderwerp zijn gesorteerd inzien. Ze worden dus niet via e-mail verstuurd maar verzameld op een centrale plek.
Labels:
Nieuwsbank.nl,
persberichten,
Spamverbod
Buma vraagt € 130 voor een embedded video op je blog
Gisteren publiceerde Buma/Stemra de nieuwe tarieven voor 2009. Muziek video's embedden op je blog kost straks € 130 per filmpje.
Deze publicatie levert nogal wat vragen op. Bijvoorbeeld, hoe gaan websites zoals Hyves hiermee om? Als je een blog bij houdt op blogger.com of web-log.nl, moet de blogger dan betalen of degene die de website beheerd? Wordt het embedden op profielen geblokkeerd? Of kan een organistatie rechten inkopen zodat je toch op via hun je video op je blog kan plaatsten. Word je dan hierdoor als blogger "gedwongen" om een account bij web-log.nl aan te maken? Het is immers niet te betalen om zelf even een muziekvideo te plaatsen op je website.
Een petitie met de titel 'Buma Stemra laat de Bloggers met rust' is inmiddels ook al door ruim 5215 mensen virtueel ondertekend. Ook de stichting Bits of Freedom, die zich inzet voor digitale burgerrechten in NL, is bezig met een 'open' brief aan BUMA/Stemra. De CDA heeft kamervragen gesteld over de kwestie.
Lees meer op: Bright.nl
Deze publicatie levert nogal wat vragen op. Bijvoorbeeld, hoe gaan websites zoals Hyves hiermee om? Als je een blog bij houdt op blogger.com of web-log.nl, moet de blogger dan betalen of degene die de website beheerd? Wordt het embedden op profielen geblokkeerd? Of kan een organistatie rechten inkopen zodat je toch op via hun je video op je blog kan plaatsten. Word je dan hierdoor als blogger "gedwongen" om een account bij web-log.nl aan te maken? Het is immers niet te betalen om zelf even een muziekvideo te plaatsen op je website.
Een petitie met de titel 'Buma Stemra laat de Bloggers met rust' is inmiddels ook al door ruim 5215 mensen virtueel ondertekend. Ook de stichting Bits of Freedom, die zich inzet voor digitale burgerrechten in NL, is bezig met een 'open' brief aan BUMA/Stemra. De CDA heeft kamervragen gesteld over de kwestie.
Lees meer op: Bright.nl
De krant is nog altijd springlevend
Het enige medium waarvan je een klaagzang hoort en die over zijn eigen ondergang schrijft is de krant. Afgelopen woensdag verscheen in de krant. ' Voor het eerst sinds jaren heeft de Volkskrant dubbele winst geboekt: zowel het aantal abonnees van de interneteditie als de papieren krant is gestegen'. Waarna donderdag het volgende bericht verschijnt: 'Het gaat niet goed met de dagbladen'. Precies, wat is hier nu eigenlijk aan de hand? Waarom zijn alle berichten zo tegenstrijdig?
De tegenstrijdigheid ontstaat doordat kranten verschillende kwartalen met elkaar vergelijken. Kranten meten online, digitaal en gratis door elkaar. De zuiverste manier is om gelijke kwartalen van verschillende jaren met elkaar te vergelijken. Wanneer dit gebeurt, zien we dat de Volkskrant een bescheiden winst heeft van een procent. Het AD, de Telegraaf en het NRC handelsblad verliezen vijf procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Gemiddeld daalt de betaalde oplage in Nederland met 3 procent.
De paniekaanvallen van de journalisten die de ondergang en verdoemenis van hun krant al voorspellen zijn nergens voor nodig. De oplages dalen misschien, maar het is geen dramatisch nieuws. Nog steeds lezen 3,2 miljoen mensen per dag de betaalde krant. Hierbij komen ook nog de gratis en de digitale edities bij. De krant wordt nog steeds goed gelezen.
De kranten zouden eens objectief moeten kijken naar de cijfers in plaats van de stervende zwaan te spelen. Het is toch opvallend dat een medium dat in de afgelopen 20 jaar zoveel concurrentie heeft gezien nog steeds met opgeheven hoofd tussen zijn concurrenten kan staan.
De tegenstrijdigheid ontstaat doordat kranten verschillende kwartalen met elkaar vergelijken. Kranten meten online, digitaal en gratis door elkaar. De zuiverste manier is om gelijke kwartalen van verschillende jaren met elkaar te vergelijken. Wanneer dit gebeurt, zien we dat de Volkskrant een bescheiden winst heeft van een procent. Het AD, de Telegraaf en het NRC handelsblad verliezen vijf procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Gemiddeld daalt de betaalde oplage in Nederland met 3 procent.
De paniekaanvallen van de journalisten die de ondergang en verdoemenis van hun krant al voorspellen zijn nergens voor nodig. De oplages dalen misschien, maar het is geen dramatisch nieuws. Nog steeds lezen 3,2 miljoen mensen per dag de betaalde krant. Hierbij komen ook nog de gratis en de digitale edities bij. De krant wordt nog steeds goed gelezen.
De kranten zouden eens objectief moeten kijken naar de cijfers in plaats van de stervende zwaan te spelen. Het is toch opvallend dat een medium dat in de afgelopen 20 jaar zoveel concurrentie heeft gezien nog steeds met opgeheven hoofd tussen zijn concurrenten kan staan.
Images used under creative commons license.
Annie Mole
Britain Going Blog Crazy - Metro Article
Abonneren op:
Posts (Atom)