De cijfers van Hoi ten aanzien van de dagbladen zijn ook bekend gemaakt. De (totaal verspreide gerichte) oplage van de Volkskrant stijgt voor het eerst in tijden weer. In het tweede kwartaal zag de Volkskrant de oplage groeien van 230.171 (Q2/2008) naar 232.877 exemplaren.
Ook Het Financieele Dagblad en Trouw zagen de oplages groeien. Trouw ging van 91.306 naar 92.576 en het FD van 57.091 naar 57.103 exemplaren. De overige landelijke dagbladen zagen de oplages dalen. De grootste daling is bij de Telegraaf, dat van 631.637 naar 588.201 ging. Òok De Pers daalde flink in oplage, van 430.007 naar 239.989.
dinsdag 29 september 2009
HOI oplagecijfers voor magazines (Q2 2009)
Uit de vandaag gepubliceerde cijfers van het tweede kwartaal 2009 van Hoi, Instituut voor Media Auditing (vergelijking met het tweede kwartaal van 2008/totaal betaalde gerichte oplage) blijkt dat er enkele opvallende stijgers zijn, maar ook enkele media die te kampen hebben met sterk afnemende lezersaantallen.
De opvallendste stijgers:
- Glamour (van 128.049 naar 143.146)
- Linda. (van 147.388 naar 159.579)
- Stars (van 55.248 naar 67.969)
- Vriendin (van 115.374 naar 127.343)
- Top Gear Magazine (van 35.205 naar 44.503)
- Felderhof (van 39.620 naar 48.036)
- Girlz (van 107.867 naar 116.963)
- Weekend (van 141.505 naar 159.372)
- Happinez (van 150.976 naar 157.656)
- Mind Magazine (van 63.568 naar 78.173)
- TV Film (van 95.827 naar 126.370)
Margriet moest flink terug; van 288.717 naar 264.605, terwijl Libelle zakte van 479.869 naar 462.201 exemplaren. Het gaat verder niet goed met Elsevier (139.020 naar 125.845)
De opvallendste stijgers:
- Glamour (van 128.049 naar 143.146)
- Linda. (van 147.388 naar 159.579)
- Stars (van 55.248 naar 67.969)
- Vriendin (van 115.374 naar 127.343)
- Top Gear Magazine (van 35.205 naar 44.503)
- Felderhof (van 39.620 naar 48.036)
- Girlz (van 107.867 naar 116.963)
- Weekend (van 141.505 naar 159.372)
- Happinez (van 150.976 naar 157.656)
- Mind Magazine (van 63.568 naar 78.173)
- TV Film (van 95.827 naar 126.370)
Margriet moest flink terug; van 288.717 naar 264.605, terwijl Libelle zakte van 479.869 naar 462.201 exemplaren. Het gaat verder niet goed met Elsevier (139.020 naar 125.845)
Traditionele tv-zenders blijven populair
De traditionele tv-zenders hebben geen last van de opkomst van het nieuwe programma-aanbod van digitale televisie en internet. Vorig jaar steeg het kijktijdaandeel van de tien best bekeken traditionele zenders van 75 naar 79 procent. Dat blijkt uit het Televisierapport 2009 van de Stichting Promotie Televisiereclame SPOT.
Bijna de helft van de huishoudens heeft inmiddels digitale televisie, maar volgens SPOT gebruiken mensen de nieuwe mogelijkheden die digitale televisie en internet bieden maar weinig. En wat ze aan programma's opnemen via hun hardiskrecorder of bekijken op digitale kanalen of via internet, gaat niet ten koste van het live televisie kijken. Dat gebeurt nog steeds negentig procent van de kijktijd.
Bijna de helft van de huishoudens heeft inmiddels digitale televisie, maar volgens SPOT gebruiken mensen de nieuwe mogelijkheden die digitale televisie en internet bieden maar weinig. En wat ze aan programma's opnemen via hun hardiskrecorder of bekijken op digitale kanalen of via internet, gaat niet ten koste van het live televisie kijken. Dat gebeurt nog steeds negentig procent van de kijktijd.
Aldipress lanceert TijdschriftenWereld.nl
Tijdschriftendistributeur Aldipress gaat het online mediaplatform TijdschriftenWereld.nl lanceren om zo de tijdschriftenverkoop te stimuleren. Het project wordt ondersteund door een mediacampagne en een vernieuwing van tijdschriftenschappen.
Het aantal verkochte magazines is met 4 à 5 procent gedaald. Dankzij een prijsstijging van 1 tot 2 procent is de omzetdaling beperkt gebleven tot 3 procent per jaar. De stappen die nu genomen worden moeten de consument bewust maken van de toegevoegde waarde tijdschriften.
Keynote-spreker en uitgeeftycoon Derk Sauer gelooft in een 'survival of the fittest' onder weekbladen. Zwakkere titels zullen snel vervangen moeten worden door nieuwkomers om kwaltiteit te waarborgen. Sauer gelooft niet in gratis media. Volgens hem zijn mensen ook best bereid veel te betalen voor kwaliteit.
Het aantal verkochte magazines is met 4 à 5 procent gedaald. Dankzij een prijsstijging van 1 tot 2 procent is de omzetdaling beperkt gebleven tot 3 procent per jaar. De stappen die nu genomen worden moeten de consument bewust maken van de toegevoegde waarde tijdschriften.
Keynote-spreker en uitgeeftycoon Derk Sauer gelooft in een 'survival of the fittest' onder weekbladen. Zwakkere titels zullen snel vervangen moeten worden door nieuwkomers om kwaltiteit te waarborgen. Sauer gelooft niet in gratis media. Volgens hem zijn mensen ook best bereid veel te betalen voor kwaliteit.
Labels:
Aldipress,
magazine,
tijdschriften,
Tijdschriftenwereld.nl
Abonneren op:
Posts (Atom)