woensdag 29 april 2009

Luistertijd radio blijft stijgen

De luistertijd van de radio blijft stijgen, zelfs na het behaalde resultaat in 2008. Dit toonde het Radio Advies Bureau (RAB) aan met het Continu Luister Onderzoek.
De luistertijd steeg met 3 % in het eerste kwartaal van 2009. Dit kwam neer op 3 uur en 17 minuten per dag, terwijl dit in dezelfde periode in 2008 3 uur en 11 minuten was. Een stijging van 6 minuten per dag dus.

Wel zijn de netto radiobestedingen in het eerste kwartaal van 2009 met zo'n 6 miljoen gedaald naar 47.493.000 euro. Dit kwam voornamelijk door de druk van de mediabestedingen.

Ondanks deze tegenvaller gaat het goed met de radio volgens RAB directeur George Bohlander: "Het marktaandeel van radio stijgt wel, omdat adverteerders in deze tijd meer focus leggen op actiematige en korte termijn doelstellingen en meer aandacht geven aan kostenefficiente media die flexibel en zeer snel inzetbaar zijn, waardoor radio vaker ingezet wordt."