maandag 19 januari 2009

Calvinistische hype

Johannes Calvijn, de theoloog wiens naam verbonden is aan de protestants-christelijke stroming het calvinisme is helemaal 'hot'. Het is namelijk vijfhonderd jaar geleden dat Calvijn geboren werd en in dat kader worden er allerlei exposities, congressen, symposia en tentoonstellingen georganiseerd. Het hoogtepunt van het Calvijnjaar is de nationale herdenking op 30 mei in Dordrecht waarbij 'hardcore fan' Jan Peter Balkenende een toespraak zal houden.

Ter gelegenheid van het Calvijnjaar is er zelfs een glossy uitgebracht. De eerste oplage van de glossy Calvijn (van 10 duizend exemplaren) is al binnen enkele dagen uitverkocht. De complete oplage vloog de winkels uit. Aan het blad verleenden onder andere Freek de Jonge, Wende Snijders en Antoine Bodar hun medewerking.

PR-blunder top-10

Top 10-lijstjes met PR-blunders, zoals je persbericht versturen naar de voltallige Nederlandse media, waarbij alle journalisten zichtbaar in het 'to'-veld staan. Dergelijke lijstjes zijn al wel vaker gemaakt en het blijft toch wel de moeite waard. Tijdschrift voor Marketing publiceerde er nu een op zijn blog.

Flash T-mobile-style dans

Getronics deed het eerder al eens op Utrecht CS, T-Mobile organiseerde er vorige week eentje op Liverpool Station: een flashmob-style dans.

Google voorspelt griepepidemie

Het Amerikaanse Center for Disease Control (CDC) werkt samen met Google om ziekte onder de bevolking te peilen. Met behulp van Google Flu Trends worden zoekacties van het publiek geanalyseerd. Wanneer de zoekacties toenemen is de griep in aantocht.

De voorspelmachine van Google singaleert de griep ongeveer twee weken eerder dan de cijfers van het CDC. De mogelijkheid voor Google om zoekopdrachten te registreren roept vragen op bij privacyorganisaties. Wie weet waarvoor Google gegevens nog meer worden gebruikt.