dinsdag 8 juli 2008

Noodzaak media monitoring en analyse

Faced with the challenges of a global, 24-hour media environment and the necessity to prove the value of PR (in the boardroom), there has never been a greater need for a credible, and independent evaluation provider” (Philip Lynch, TNS)

Dit geeft wat mij betreft de noodzaak van media monitoring en media analyse goed weer. Media monitoring en analyse geven inzicht in de berichtgeving over bedrijf X, al dan niet naar aanleiding van eigen PR inspanningen.

Door de berichtgeving te beoordelen op verschillende variabelen (zoals bron, mediavorm, toonzetting, woordvoering en naamgebruik), krijg je inzicht in zaken als:

  • Welke media berichten regelmatig over bedrijf X of over andere relevante onderwerpen?
  • Hoe wordt er over bedrijf X geschreven, is dat positief of kritisch?
  • Welke journalisten schrijven regelmatig over bedrijf X (zogeheten 'key contacts')?
  • Welke woordvoerders komen in beeld bij de media en hoe frequent?

Door de conclusies van de media analyse mee te laten wegen in het beleid voor de toekomst, kan de communicatie mogelijk worden bijgestuurd.

83% van de Nederlanders online

De Stichting Internetreclame (STIR) heeft de nieuwste cijfers over de consumptie van internet in Nederland bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat 83% van de Nederlanders van 13 jaar of ouder inmiddels online is en de gemiddelde surftijd bedraagt één uur per dag. Deze surftijd is berekend over alle Nederlanders van 13 jaar of ouder. Kijken we alleen naar de surfers, dan is de surftijd 1,2 uur per dag (= 8,5 uur per week).

Bij de groep 13-34 jaar is de internetpenetratie inmiddels op 100% uitgekomen. Zij zijn met 11 surfuren per week de meest intensieve surfers. Ook interessant: 38% heeft op het werk toegang tot internet. De gemiddelde surftijd op het werk bedraagt 1,3 uur per week.

Robeco Summer Night

Op zaterdag 28 juni 2008 startten de Robeco Zomerconcerten met het officiële openingsconcert 'Music meets Dance'. De uitzending van dit openingsconcert werd live uitgezonden door de AVRO op Nederland 2. In totaal keken 185.000 mensen naar deze uitzending.

Dit jaar stond tijdens Robeco Summer Night een bijzondere ontmoeting tussen de wereld van klassieke muziek en de moderne dans centraal. Met Het Nationale Ballet, Amsterdam Sinfonietta, cellist Pieter Wispelwey en Nanine Linning in de hoofdrol staat het concert garant voor een Wereld van Verbeelding, het centrale thema van de Zomerconcerten.

De uitzending van het officiële openingsconcert is online te bekijken en meer informatie over de Robeco Zomerconcerten vind je hier.

Planet.nl wordt KPNVandaag.nl

Het doek is vandaag definitief gevallen voor Planet.nl. De site, waar ooit de grootste online nieuwsredactie van Nederland werkte, maakt plaats voor KPNVandaag.nl. Planet.nl was altijd een van de populairste sites in Nederland. Vorig jaar zette KPN een punt achter de redactie van Planet en sindsdien haalde de site haar nieuws van DAG, een samenwerking tussen KPN en PCM.

Oplagecijfers Q1 2008

Vorige week dinsdag zijn de oplagecijfers van het 1e kwartaal van dit jaar gepubliceerd. De grootste krant, de Telegraaf, ging in vergelijking met het eerste kwartaal flink omhoog, van 615.649 naar 625.405. Ook de oplages van het Financieele Dagblad en NRC.Next zijn gestegen: het Financieele Dagblad ging van 55.265 naar 55.849 en NRC.Next van 56.480 naar 64.715.

AD Nieuwsmedia daalt van 426.313 naar 413.993 exemplaren. Ook de Volkskrant (van 250.687 naar 236.364), NRC Handelsblad (van 213.211 naar 204.572) en Trouw (van 97.513 naar 93.524) hadden te kampen met een dalende oplage.

Metro blijft het grootste gratis dagblad, de totale oplage is nu 553.021. Spits heeft een oplage van 457.619. Dagblad De Pers is de nummer 3 met 440.714 exemplaren en DAG is nummer 4 met 380.269.

De oplage van AD Sportwereld Pro is boven de 100.000 uitgestegen, tot maar liefst 104.500 exemplaren. Dit is een direct gevolg van het feit dat na het EK een groot aantal abonnementen nog doorloopt en de losse verkoop voorlopig op peil blijft. Daarnaast worden er nog steeds nieuwe abonnementen aangegaan als gevolg van de Tour de France .