vrijdag 10 juli 2009

Teletekst blijft onverminderd populair

Bijna 12 miljoen Nederlanders van dertien jaar en ouder maken geregeld gebruik van Teletekst via televisie, internet en/of mobiel. Het wordt gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 7.1. Bijna 65% van de Nederlanders zou Teletekst dan ook (heel) erg missen als het er niet meer zou zijn. Dat zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek gedaan door Intomart GfK in opdracht van RTL en SBS.

Opvallend genoeg maken jongeren van 13-19 jaar het meeste gebruik van Teletekst. Maar liefst 95% van de ondervraagden vindt het een actueel medium en door 84% wordt het gezien als een toegankelijk medium. Nog steeds is televisie de meest populaire bron om Teletekst op te raadplegen. Maar daarnaast raadpleegt 34% van de respondenten Teletekst (ook) op internet. En daarvan doet 16% dat via internet op de mobiele telefoon.

Nieuwsshow voor Beau van Erven Dorens

Na de opvallende overstap wordt nu meer en meer bekend over de programma's die Beau van Erven Dorens bij SBS zal gaan presenteren. Met Gerard Joling is Van Erven Dorens te zien in de familieshow Hole in the Wall. Vanaf vrijdag 28 augustus is Van Erven Dorens op Veronica rond 21.30 uur te zien met de Nederlandse versie van CQC. Dit is een afkorting van het Spaanse Caiga Quien Caiga (’koste wat kost’).

CQC is volgens SBS ‘een wekelijkse nieuwsshow met rock ‘n’ roll-mentaliteit en groot gevoel voor entertainment’. CQC is een Eyeworks-formule die goed scoort in Zuid-Amerika en Zuid-Europa. Met twee medepresentatoren neemt Beau het laatste nieuws door, waarbij hij zichzelf en anderen niet spaart. Daarnaast zijn reportages te zijn van de speciale CQC-reporters die opduiken langs rode lopers, bij persconferenties en op grote evenementen. Op deze uit Amerika afkomstige formule zijn trouwens ook de Jakhalzen uit het Vara-programma De Wereld Draait Door gebaseerd. NSE, de mislukte show van Beau van Erven Dorens bij Talpa, had ook trekjes van die formule.

Online review wekt vertrouwen

Aanbevelingen door kennissen en online reviews zijn wereldwijd de meest vertrouwde vormen van adverteren, blijkt uit het Nielsen Global Online Consumer Survey dat iedere twee jaar wordt uitgevoerd onder 25.000 internetgebruikers in 50 landen. Het Nielsen onderzoek toont aan dat wereldwijd negen op de tien internetters aanbevelingen van kennissen vertrouwen. Zeven op de tien consumenten vertrouwen online reviews. Dat is evenveel als het aantal mensen dat vertrouwt op brand websites.

Vietnamese internetconsumenten vertrouwen het meest op online reviews (81%), gevolgd door Italiaanse (80%), Chinese en Franse internetters (beide 77%). In Argentinië worden beslissingen tot aankoop het minst gebaseerd op reviews (46%), gevolgd door Finland (50%). In Nederland vertrouwt 69% van de internetconsumenten deze vorm van adverteren en hiermee komt Nederland op de 20e plaats van de 50 landen waar de enquête is gehouden.