maandag 28 september 2009

Innovatief project op Wehkamp.nl

Bezoekers van Wehkamp.nl kunnen tegenwoordig samen winkelen in een "social shopping omgeving". Dit is een dienst die wordt aangeboden via Windows Live Messenger. Deze social shopping omgeving, Joint Product Experience (JPE) maakt het mogelijk om samen met een vriend of vriendin online te shoppen. Dit kon al primitief via Live Messenger, als twee contactpersonen links naar elkaar doorsturen en daarbij vroegen om elkaars mening. Nu is door gebruikt te maken van JPE de interactie verhoogd. Je kunt nu echt samen kan kijken naar producten.

Met deze interactieve toepassing kunnen de bezoekers samen reviews bekijken, op een product inzoomen, elkaars scherm overnemen, notities plaatsen en Chatten via Windows Live Messenger.

Wehkamp is niet de eerste die gebruikt maakt van deze nieuwe manier van adverteren via Windows Live Messenger, Nike is ze al voorgegaan. De Joint Product Experience van Nike heeft de vorm van een animatie waarin de Nike Air Max van alle kanten bekeken kan worden, bestuurd door een van de twee gesprekspartners. De ander ziet direct wat er verandert zodat ze in dit geval samen de schoenen kunnen beoordelen.

Is deze manier van adverteren geschikt en rendabel en is het eigenlijk wel iets nieuws?
Top of Flop?


JPX Wehkamp EN from Chatventure on Vimeo.

Steeds minder regiojournalisten

De regiojournalistiek heeft het moeilijk zo blijkt uit een interview met Kees Pijnappels (47) dat is verschenen in de Volkskrant. De hoofdredacteur van De Gelderlander staat aan de vooravond van weer een bezuinigingsronde. Van de 150 werknemers zullen er meer dan 10 verdwijnen. Wel zullen er enkele jonge journalisten voor in de plaats komen.

Pijnappels constateert dat de regiojournalist een bedreigd diersoort is. "Wij schrijven voor De Gelderlander voor een kleiner publiek dan een nationaal medium en hebben dus minder opbrengsten. Toch is een regionale journalist even duur."

Er wordt gezocht naar mogelijke oplossingen om het grootste regionale dagblad van nederland goed te laten draaien. De hoofdredacteur staat positief tegenover het ontvangen van overheidssteun, maar in betaald nieuws op internet ziet hij niets.

Het Elfde uur met Andries Knevel stopt

Na zeventien jaar is er een einde gekomen aan het praatprogramma Het Elfde Uur van Andries Knevel. Het Elfde Uur was het langstlopende praatprogramma op de Nederlandse televisie.
Samen met zijn Collega Tijs van den Brink gaat Andries een nieuw programma presenteren. Daarnaast krijgt Knevel een eigen nieuwsprogramma op de zaterdag avond, de formule voor dit programma is nog niet bekend.

Het duoprogramma van Van den Brink en Knevel begint in januari. Andries Knevel maakte naam als een scherp interviewer, waarbij vooral zijn priemende vinger een begrip is geworden.
Het programma is in november 2004 in opspraak gekomen. Van Knevel vroeg aan een fundamentalistisch omstreden moslim of hij Geert Wilders dood wilde zien. Hierop antwoorde hij bevesigend.

Knevel is al 30 jaar werkzaam bij de EO, waarvan 13 jaar als directeur van de omroep.