Van de 100 grootste merken in Nederland zijn er 65 niet aanwezig op de sociale netwerken. Van de 35 merken die wel aanwezig zijn, is er weinig sprake van activiteit. Bol.com neemt in de ranglijst waarbij de scores op alle netwerken worden gecombineerd, een eerste plek in, gevolgd door Rabobank en ANWB. Radio 538 en Telfort nemen respectievelijk de vierde en vijfde plek in. UPC, Vodafone en Ziggo sluiten, samen met ABN Amro en BCC de top 10. Onder meer Arke, Fortis Bank en Hema zijn afwezig op de bekende sociale netwerken. Dat blijkt uit de Social Media Monitor.
In vergelijking met een half jaar geleden is de aanwezigheid van de merken in sociale media wel vergroot, van 14 naar 35 procent. Hoewel meer merken de weg hebben gevonden naar de verschillende sociale netwerken, is de activiteit gering. Opvallend is dat social media campagnematig wordt ingezet, maar vervolgens niet verder wordt gebruikt wanneer de campagne is afgerond.
Twitter mag rekenen op de meeste belangstelling. Hier hebben 23 van de 35 merken die actief zijn in sociale media een account. Hoewel Twitter veel gebruikt wordt, is dit vaak nog om nieuws door te zetten. Er was weinig sprake van interactie met de volgers. Hyves wordt gebruikt door 16 merken. Netlog (9), Facebook (6) en LinkedIn (4) mogen rekenen op minder belangstelling.
dinsdag 20 oktober 2009
Ondergang DSB aderlating voor mediasector
Het kan niemand ontgaan zijn: DSB is definitief failliet verklaard. Gisteravond zat Dirk Scheringa nog bij Pauw & Witteman om zijn verhaal nog maar eens uit de doeken te doen. En terwijl AZ vanavond in de Champions League-wedstrijd tegen Arsenal aantreedt zonder DSB-reclame op de shirts, is het ook duidelijk dat de ondergang van DSB ook een grote aderlating zal betekenen voor de media.
Televisiezenders en gedrukte media zullen veel advertentie-inkomsten mislopen. Dit jaar gaf de DSB Groep tot en met september bijna 30 miljoen euro uit aan reclame. In heel 2008 was dat bijna 69 miljoen euro, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen. De DSB Groep, met onder meer Postkrediet, Lenen.nl en Becam, was in de eerste negen maanden van dit jaar goed voor 0,7 procent van alle mediabestedingen van adverteerders. Over de eerste negen maanden van 2008 was dat zelfs 1,2 procent.
Televisiezenders en gedrukte media zullen veel advertentie-inkomsten mislopen. Dit jaar gaf de DSB Groep tot en met september bijna 30 miljoen euro uit aan reclame. In heel 2008 was dat bijna 69 miljoen euro, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen. De DSB Groep, met onder meer Postkrediet, Lenen.nl en Becam, was in de eerste negen maanden van dit jaar goed voor 0,7 procent van alle mediabestedingen van adverteerders. Over de eerste negen maanden van 2008 was dat zelfs 1,2 procent.
Labels:
Advertenties,
DSB,
mediabesteding
Abonneren op:
Posts (Atom)