Van de 100 grootste merken in Nederland zijn er 65 niet aanwezig op de sociale netwerken. Van de 35 merken die wel aanwezig zijn, is er weinig sprake van activiteit. Bol.com neemt in de ranglijst waarbij de scores op alle netwerken worden gecombineerd, een eerste plek in, gevolgd door Rabobank en ANWB. Radio 538 en Telfort nemen respectievelijk de vierde en vijfde plek in. UPC, Vodafone en Ziggo sluiten, samen met ABN Amro en BCC de top 10. Onder meer Arke, Fortis Bank en Hema zijn afwezig op de bekende sociale netwerken. Dat blijkt uit de Social Media Monitor.
In vergelijking met een half jaar geleden is de aanwezigheid van de merken in sociale media wel vergroot, van 14 naar 35 procent. Hoewel meer merken de weg hebben gevonden naar de verschillende sociale netwerken, is de activiteit gering. Opvallend is dat social media campagnematig wordt ingezet, maar vervolgens niet verder wordt gebruikt wanneer de campagne is afgerond.
Twitter mag rekenen op de meeste belangstelling. Hier hebben 23 van de 35 merken die actief zijn in sociale media een account. Hoewel Twitter veel gebruikt wordt, is dit vaak nog om nieuws door te zetten. Er was weinig sprake van interactie met de volgers. Hyves wordt gebruikt door 16 merken. Netlog (9), Facebook (6) en LinkedIn (4) mogen rekenen op minder belangstelling.
dinsdag 20 oktober 2009
Topmerken weinig actief op social media
Gepost door
Rogier Slaman
Labels:
internet,
onderzoek,
social media
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten