maandag 15 september 2008

Sanoma 'ontdekt' prosumer

Uit onderzoek van Sanoma Uitgevers blijkt dat een kleine minderheid van 10 procent doorslaggevend is voor trends in consumentengedrag. Sanoma deed onderzoek naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland, in samenwerking met TNS Nipo en de Universiteit van Amsterdam. ‘Trendsvormers’ noemt Sanoma die belangrijke beïnvloeders: een kleine minderheid, maar wel met macht. Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog. Trendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen. Ze kunnen anderen overtuigen en laten ook online van zich horen.

Een compleet rapport over opinieleiderschap is hier te lezen.

Infostress

Tegenwoordig moet je weten waar Henk naartoe op vakantie is geweest en hoe hij het daar heeft gehad. Terwijl Nellie je graag verteld over haar barbie verzameling. Daarnaast verlangen werkgevers dat je steeds vaker en beter bereikbaar bent. Telefoon, laptop en blackberry van de zaak, zodat je altijd en overal je mail kan checken. In deze moderne tijden is de mens 24/7 beschikbaar, bereikbaar en traceerbaar. Het liefst nog allemaal tegelijk op allemaal verschillende manieren (bellen, smsen chatten, mailen, bloggen en internetten), ook wel multi-tasking genoemd.



Waar is de grens gebleven tussen publiek en prive? Bestaat die überhaupt nog wel? En waar is de tijd gebleven dat we elkaar niet konden bereiken? Is het echt zoveel beter dat je altijd bereikbaar bent? Moet je dat dan ook willen? In 'Rondom 10' voeren verschillende gasten een discussie over dit tijdverschijnschel.