dinsdag 8 juli 2008

Noodzaak media monitoring en analyse

Faced with the challenges of a global, 24-hour media environment and the necessity to prove the value of PR (in the boardroom), there has never been a greater need for a credible, and independent evaluation provider” (Philip Lynch, TNS)

Dit geeft wat mij betreft de noodzaak van media monitoring en media analyse goed weer. Media monitoring en analyse geven inzicht in de berichtgeving over bedrijf X, al dan niet naar aanleiding van eigen PR inspanningen.

Door de berichtgeving te beoordelen op verschillende variabelen (zoals bron, mediavorm, toonzetting, woordvoering en naamgebruik), krijg je inzicht in zaken als:

  • Welke media berichten regelmatig over bedrijf X of over andere relevante onderwerpen?
  • Hoe wordt er over bedrijf X geschreven, is dat positief of kritisch?
  • Welke journalisten schrijven regelmatig over bedrijf X (zogeheten 'key contacts')?
  • Welke woordvoerders komen in beeld bij de media en hoe frequent?

Door de conclusies van de media analyse mee te laten wegen in het beleid voor de toekomst, kan de communicatie mogelijk worden bijgestuurd.

Geen opmerkingen: