De mediabudgetten verschuiven meer en meer naar internet. Tegelijkertijd maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend dat het mediagebruik via internet ten koste gaat van de traditionele verschijningsvormen van media zoals papieren kranten. Iets meer dan de helft van de internetters gebruikte in 2008 internet om naar de radio te luisteren en/of om tv te kijken en iets minder dan de helft las of downloadde kranten.
Steeds meer Nederlanders benutten dus het media-aanbod op internet. Het aandeel Nederlandse internetgebruikers dat kranten of nieuwsbladen op internet leest of downloadt, steeg tussen 2005 en 2008 met ruim een derde. De toename bij online tv en -radio is zelfs nog groter: het gebruik hiervan is vanaf 2005 meer dan verdubbeld. In 2008 is het aantal gebruikers van online tv en -radio voor het eerst groter dan voor de digitale edities van kranten en nieuwsbladen.
De opkomst van de digitale mediaproducten gaat ten koste van fysieke media, zoals kranten. De totale binnenlandse oplage van dagbladen daalde volgens de CBS-cijfers tussen 2002 en 2008 met ongeveer 16 procent, van 4,3 miljoen tot 3,6 miljoen.
maandag 18 mei 2009
Mediagebruik verschuift naar internet
Gepost door
Rogier Slaman
Labels:
media,
mediabesteding,
onderzoek
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten