woensdag 12 november 2008

Jongeren willen gratis en snel nieuws

Uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat jongeren de helft van hun tijd besteden aan het bekijken, beluisteren of lezen van nieuws in verschillende media opgaat aan de gratis nieuwstitels. De betaalde titels zijn met 13% minder in trek.

Voor alle publiekgroepen is televisie, en dan vooral NOS Journaal, het belangrijkste nieuwsmedium. Oudere publieksgroepen hebben meer belangstelling voor actualiteitenrubrieken en verdiepende programma's, zoals Netwerk, NOVA en EĆ©nVandaag.

Jongeren geven de voorkeur aan kort en snel nieuws dat ze vinden via Teletekst, Nu.nl en via radiozenders als Q-music, 3FM en Radio 538. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt, stelt het Commissariaat.

Geen opmerkingen: