donderdag 16 juli 2009

Nielsen: flinke daling mediabestedingen

De wereldwijde mediabestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2009 7,2 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een rapport van marktonderzoeksbureau Nielsen dat dinsdag is verschenen.

In Europa daalde de mediabestedingen met 8,7 procent, Noord-Amerika zag een daling van 12,4 procent en in de regio Aziƫ Pacific was de afname 2,3 procent. Vooral Europese landen kregen het zwaar, waarbij Spanje (-28,2%), Ierland (-21,2%), Italie (-19,1%) en het Verenigd Koninkrijk (-19,1%) het hardst werden getroffen.

Alle grote traditionele mediumtypen (dagbladen, televisie, tijdschriften en radio) kenden een daling in het eerste kwartaal, maar tijdschriften zagen de hoogste daling met 17,4 procent. De tijdschriften werden gevolgd door de dagbladen met een daling van 9,1 procent, televisie met 4,7 procent en radio met een min van 2,5 procent.

Geen opmerkingen: