dinsdag 12 mei 2009

Vertrouwen als gevolg van zichtbaarheid in de media

Het vertrouwen van de consument in financiële instellingen wordt sterk beïnvloed door de mediadruk, bleek begin dit jaar uit een studie van Nielsen IAG. NRP Dagbladen wilde - in samenwerking met Intomart GFK - nagaan of dit ook gold voor de Nederlandse consument. Uit dit onderzoek blijkt nu dat er een samenhang is tussen de mediadruk, zichtbaarheid en het vertrouwen in een bank (Rabobank, ABN Amro, SNS Bank en Fortis).

Aan de respondenten is gevraagd in welke mate deze banken zichtbaar zijn met hun reclames en vervolgens is gevraagd in hoeverre de respondent vertrouwen heeft in de desbetreffende bank. Uit dit onderzoek blijkt dat er een samenhang te zien is tussen de hoeveelheid media-uitingen en het vertrouwen in de betreffende bank.

Rabobank scoort het hoogst op het gebied van vertrouwen. 85 procent geeft aan regelmatig een reclame te zien van deze bank en 87 procent hiervan zegt vertrouwen te hebben in de bank. Bij ABN Amro geeft 70 procent van de Nederlandse consument aan vertrouwen te hebben en 65 procent heeft aangegeven regelmatig reclame-uitingen van de bank te hebben gezien. Bij SNS Bank heeft 64 procent van de respondenten vertrouwen en hebben 60 procent van de Nederlandse consumenten aangegeven regelmatig reclame te zien.

Fortis is een minder positieve uitzondering. Met een percentage van 57 procent van de ondervraagden die zeggen regelmatig advertenties te zien, geeft hiervan maar 40 procent aan vertrouwen te hebben in de bank.

Geen opmerkingen: