dinsdag 31 maart 2009

Dalende oplages voor dagbladen

Hoi, het Instituut voor Media Auditing, heeft de nieuwste oplagecijfers bekend gemaakt. En zoals verwacht, hebben de dagbladen in het vierde kwartaal van 2008 allemaal te kampen gehad met dalende oplagecijfers. Alleen Het Financieeele Dagblad noteerde een groei van de totaal betaalde kernoplage. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2007 ging het FD van 58.557 naar 60.849. Alle overige dagbladen vertoonden een daling in oplage.

De grootste krant, De Telegraaf daalde in oplage van 637.241 naar 589.577, AD ging van 423.362 naar 404.117 en de Volkskrant van 238.212 naar 235.021. NRC Handelsblad zag zijn oplage dalen van 209.475 naar 197.307, terwijl Trouw terug moest van 94.309 naar 94.012.

Bij de gratis dagbladen blijft Metro de grootste met een totaal verspreide oplage van 539.313. Het was 538.633 in het vierde kwartaal van 2007. Spits ging van 451.723 naar 452.570 en Dagblad de Pers ging flink terug in oplage: van 491.248 naar 306.245 exemplaren.

Geen opmerkingen: