donderdag 15 oktober 2009

Online video versterkt tv-commercial

Als mensen behalve een tv-commercial ook een online videocommercial zien van een merk, neemt de voorkeur voor dat merk met 16 procent toe. Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek van Metrixlab, uitgevoerd in opdracht van Microsoft Advertising, Ster en Mindshare, dat gisteren werd gepresenteerd. Het onderzoek, dat bijna een jaar in beslag nam, keek naar het gebruik en de houding ten opzichte van online video en de effectiviteit van online videocommercials naast de inzet van televisiereclame.

Zorgen om de recessie uiten zich in surfgedrag

Nederlanders googlen sinds de tweede helft van 2008 vaker op termen als: bezuinigen, ontslagvergoeding en werkeloos. De recessie is dus ook terug te zien op het internet. Opmerkelijk is dat het aantal zoekopdrachten met het woord 'recessie' afneemt. Dit blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau. Charles Kalfshoven wijdt de afname van het zoeken op het woord recessie aan een voorzichtig optimisme bij de consumenten. Google heeft aan dit onderzoek van het ING meegewerkt. Paul Felz, manager van Google Nederland, zegt: "Anno 2009 is meer dan 90 procent van de Nederlandse bevolking online en online zoekgedrag is daarom een afspiegeling wat er leeft in de maatschappij."