De tegenstrijdigheid ontstaat doordat kranten verschillende kwartalen met elkaar vergelijken. Kranten meten online, digitaal en gratis door elkaar. De zuiverste manier is om gelijke kwartalen van verschillende jaren met elkaar te vergelijken. Wanneer dit gebeurt, zien we dat de Volkskrant een bescheiden winst heeft van een procent. Het AD, de Telegraaf en het NRC handelsblad verliezen vijf procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Gemiddeld daalt de betaalde oplage in Nederland met 3 procent.
De paniekaanvallen van de journalisten die de ondergang en verdoemenis van hun krant al voorspellen zijn nergens voor nodig. De oplages dalen misschien, maar het is geen dramatisch nieuws. Nog steeds lezen 3,2 miljoen mensen per dag de betaalde krant. Hierbij komen ook nog de gratis en de digitale edities bij. De krant wordt nog steeds goed gelezen.
De kranten zouden eens objectief moeten kijken naar de cijfers in plaats van de stervende zwaan te spelen. Het is toch opvallend dat een medium dat in de afgelopen 20 jaar zoveel concurrentie heeft gezien nog steeds met opgeheven hoofd tussen zijn concurrenten kan staan.
Images used under creative commons license.
Annie Mole
Britain Going Blog Crazy - Metro Article
Geen opmerkingen:
Een reactie posten