donderdag 18 september 2008

Prosumers, trendsvormers, super influencers

Na de prosumer van Euro RSCG, de trendsvormer van Sanoma, heeft Universal McCann nu de 'super influencer'. Een rapport van Universal McCann analyseert het ontstaan van een nieuwe generatie van ‘super influencers’ die vooral zijn ontstaan door het groeiende gebruik van social media.

In het onderzoek worden 3 oorzaken genoemd die ten grondslag liggen aan de groeiende invloed van consumenten:
- Het ontstaan van social media: iedereen kan content creƫren en zijn mening geven;
- Digitalisering van vrienden: door sociale netwerken breiden we onze contacten en invloed uit. Deze netwerken vergemakkelijken het frequent onderhouden van contact met (digitale) vrienden;
- Groei van influencer channels: social media vergemakkelijken het delen van meningen.

Bij vakanties bijvoorbeeld wordt veel gezocht naar ervaringen en meningen. Ook wordt veel naar consumentenelektronica gezocht waarin Kieskeurig in Nederland een belangrijk aandeel heeft. Kijkend naar het demografisch profiel van de ‘super influencers’ zijn dit over het algemeen hogeropgeleide mannen in de leeftijdscategorie 25-34 in een senior management positie.

De invloed van social media is niet nieuw, maar met deze analyse wordt duidelijke bewijsvoering over deze trends geboden. Daarnaast is een belangrijke conclusie het onderkennen dat er groepen ‘superinfluencers’ zijn die onevenredig grote invloed uitoefenen, en bepalend kunnen zijn voor de perceptie van een merk. Het actief betrekken van deze groep kan een grote waarde hebben in de communicatiestrategie.

Geen opmerkingen: