donderdag 22 januari 2009

Kopieergedrag in Nederlandse kranten

Vanmorgen op de achterpagina van de Volkskrant: maar liefst eenderde van het binnenlandse nieuws in de Nederlandse kranten is geheel of gedeeltelijk afkomstig van informatie van persbureaus, andere media of pr-afdelingen van overheden, bedrijven en instelling. De lezer kan dat vaak niet uit het bericht opmaken.

De Radboud Universiteit Nijmgenen presenteerde woensdag hun onderzoek op het congres Journalistiek in diskrediet?. Voor dit onderzoeken bekeken de onderzoekers vorig jaar twee weken lang de binnenlandse berichtgeving in het AD/Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, de Volkskrant en de Gelderlander. Van alle onderzochte berichten kwam 32 procent aanwijsbaar uit kopij van persbureaus of andere 'voorgeproduceerde' informatie.

Persoonlijk vind ik dat het nog een relatief laag percentage is. Ik had verwacht dat veel meer nieuws rechtstreeks overgenomen was van persbureaus en andere media. In vergelijkbaar Brits onderzoek kwam naar voren dat 30 procent van het nieuws rechtstreeks op PR-materiaal leunt. In Nederland geldt dit voor 'slechts' 2 procent.

Geen opmerkingen: