Door de aanhoudende malaise op de krantenmarkt wordt er binnen de politiek gesproken over het redden van de krant. Volgens Geert Wilders kan het geld wat in de Publieke Omroep wordt gepompt beter worden geïnvesteerd in dagbladen. Bestuursvoorzitter van de Publieke Omroep Henk Hagoort is van mening dat er een betere oplossing voor handen is.
Hagoort denkt dat er gekeken moet worden naar de structurele oorzaken van de teruglopende oplagecijfers van kwaliteitskranten. Geld van de Publieke Omroep omleggen naar kranten is in zijn ogen riskant en complex.
Slechts 5% van de gemiddelde mediabesteding van 5 uur per dag wijdt de Nederlander aan het lezen van (gratis)kranten. 3 uur per dag kijkt men naar de televisie. Wanneer het geld van de tv naar de krant wordt overgesluisd betekent dat dus een enorme commercialisering van het televisieaanbod.
Geert Wilders verkondigt dat de Publieke Omroep met het belastinggeld wordt bevoordeeld ten opzichte van de ontplooing van kranten op het internet. Hagoort bepleit dat het grootste deel van het belastinggeld van de Omroep wordt gebruikt voor programma's en slechts 3,5% voor het internet. En dan alleen om de programma's bij de mensen te brengen via site's als uitzendinggemist.nl.
Hagoort denkt dat het beter zou zijn voor de Publieke Omroep en kranten om elkaar niet te bestrijden, maar elkaar te versterken in de strijd om journalistieke kwaliteit.
dinsdag 9 december 2008
Publieke Omroep en Krant moeten krachten bundelen
Gepost door
Carel van Hoogenhuyze
Labels:
dagbladen,
publieke omroep
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten